På måndagen kom Emma Berginger, bördig från Linköping och riksdagsledamot för Miljöpartiet, till stan för att informera sig om var lokala politiker och intressenter står i frågan om höghastighetsjärnvägen. Hon ska senare besöka Norrköping.
– Jag ger mig ut på turné för att skapa ett tryck underifrån. De politiska samtalen om höghastighetsjärnvägen måste komma igång så att projektet kan starta, säger Emma Berginger.
De närmsta veckorna besöker Berginger de orter som får stationer utmed den tänkta höghastighetsjärnvägen: Linköping, Norrköping, Jönköping, Göteborg, Malmö.
I Linköping träffade Emma Berginger kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M), kommunalrådet Muharrem Demirok (C) som har ansvar för samhällsbyggnadsfrågor i Linköping, och representanter för Järnvägsfrämjandet och Europakorridoren.
Den nationella politiska överenskommelsen som kallas Januariavtalet slår fast att en höghastighetsjärnväg ska byggas genom södra Sverige. I avtalet står dock också att diskussioner mellan sju riksdagspartier (ej SD) om hur projektet ska finansieras ska återupptas, och vara utgångspunkt för det fortsatta arbetet med projektet. De samtalen har ännu inte kommit igång – och därför står hela frågan på vänt.
När järnvägsprojektet dragit ut på tiden har vissa aktörer börjat tvivla kring nyttan och ekonomin med snabbtåg. Moderaterna meddelade i juni att de inte längre är med på idén.
I Linköping är partierna lokalt, med undantag för Sverigedemokraterna, ense om att man vill ha snabbtåg och att järnvägsavsnittet Ostlänken ska byggas, konstaterar Emma Bergingers lokala partikamrat, kommunalrådet Rebecka Hovenberg.
– Jag hoppas att Niklas Borg ska kunna utöva påtryckningar inom sitt parti, säger riksdagsledamot Emma Berginger.
Det är regeringen som ska bjuda in till samtal om finansiering av snabbtågen. När samtalen väl kommer igång tänker Miljöpartiet föra fram att höghastighetstågen bör finansieras med lån eller med så kallade gröna obligationer.
Till dem som menar att tåget, när höghastighetsjärnvägen väl är på plats kring år 2035 har blivit omkört av elbilar och flygplan som tankas med miljöbränsle, säger Emma Beringer att det inte räcker:
– Elbilar släpper också ut buller och partiklar. Miljöbränsle blir bara för en del av flygflottan. Tåget är överlägset för att transportera många människor och gods snabbt och miljövänligt.