På Djurgården står Linköpings kommun i begrepp att godkänna den första av flera detaljplaner för bostäder. I den här etappen handlar det om 800–1 000 bostäder intill City Gross. På sikt är det tänkt att Djurgården ska bli Linköpings nya, stora stadsdel med runt 10 000 invånare.
Men Försvarsmakten motsäger sig nu detaljplanen, av två skäl. Det ena är att bostadsområdet "riskerar att medföra påtaglig skada" för Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, som har lokaler i närheten. Vad den skadan skulle bestå i är sekretessbelagt.
Försvarets andra skäl att säga nej är att detaljplanen innehåller byggnader som är högre än 20 meter. Närheten till Malmens flygfält gör att försvaret hävdar en maxgräns på 45 meter inom tätort och 20 utanför. Eftersom Djurgården – ännu – inte är bebyggd som tätort anser Försvarsmakten att det är 20 meter som gäller.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) är upprörd.
– Det här är inte rimligt. Vi vill på alla sätt vara behjälpliga så att försvaret kan utveckla sin verksamhet på Malmen. Men de måste också ge Linköping en möjlighet att växa. Det är dessutom så att Försvarsmakten en gång sålde den här marken till oss just för att vi skulle bygga bostäder.
Även i Ryd har kommunen kommit på kollisionskurs med Försvarsmakten. Politikerna i samhällsbyggnadsnämnden har medvetet valt att utmana försvaret med en detaljplan för cirka 200 nya bostäder på parkeringsplatser vid Alsättersgatan/Rydsvägen. Nämnden sade på sitt senaste möte ja till detaljplanen, trots vetskapen om att Försvarsmakten motsätter sig bostäderna.
Här handlar det om buller från Malmen. Situationen är ganska komplicerad. Enligt den nya trafikbullerförordningen skulle det inte vara något problem att bygga här. Förordningen säger att medelbullret får uppgå till högst 55 dB, och så mycket bullrar det inte från Malmen.
Men förordningen gäller bara för civilt flyg, inte militärt. Försvarsmakten utgår därför från sitt nuvarande miljötillstånd, och där är det inte ett medelvärde som gäller utan ett maxvärde för bullertoppar på 80 dB. Då hamnar fastigheten i Ryd på fel sida bullergränsen och försvaret hävdar att nya bostäder skulle kunna riskera ett framtida tillstånd.
För Linköpings kommun är det en principiellt viktig fråga och detaljplanen ska därför beslutas i kommunfullmäktige. Går planen igenom öppnar det för att bygga på fler ställen i Ryd, Skäggetorp och Malmslätt.
Detaljplanerna i Ryd och på Djurgården kan överklagas av Försvarsmakten. De kan också komma att överprövas och upphävas av länsstyrelsen, varpå kommunen kan överklaga de besluten. I båda fallen blir det regeringen som får fälla avgörandet. Demirok tror att det i så fall blir till kommunens fördel.
– Regeringen kommer att se att det här inte påverkar försvarets möjlighet att bedriva verksamhet och de kommer att inse att Linköping måste ges förutsättningar att växa.
Om det visar sig att försvarets intressen hindrar Linköping från att växa, kommer ni då att verka för att verksamheten flyttas från Malmen?
– Nej, där kommer vi aldrig att hamna. Linköping är synonymt med flyg och allra helst militärt flyg. Vi kommer att hitta en väg framåt. Samarbetet med Malmen fungerar bra, det är högkvarteret i Stockholm som inte vill lyssna på oss.
Länsstyrelsen, kommunen och försvaret planerar ett möte för att diskutera den uppkomna situationen.