Linköpings resecentrum måste byggas om

Det är trångt för bussarna vid Linköpings resecentrum – så trångt att kommunen nu räknar med att behöva bygga om terminalen.

Klockan 8 en vardagsmorgon. Busskön ringlar lång på Järnvägsgatan och Järnvägsavenyn.

Klockan 8 en vardagsmorgon. Busskön ringlar lång på Järnvägsgatan och Järnvägsavenyn.

Foto: Åke Alvin

Linköpings kommun2019-10-22 07:00

Tanken är att Linköping ska få ett helt nytt resecentrum på andra sidan Stångån när Ostlänken byggs. Men det är planerat att stå klart först någon gång runt 2035. Så länge räknar varken kommunen eller Östgötatrafiken med att resecentrums nuvarande bussterminal fungerar, åtminstone inte utan förändringar.

Busstrafiken i Linköping kommer nämligen, enligt kommunens prognoser, att öka med över 50 procent fram till 2035. Det beror både på den beräknade befolkningstillväxten och på att regionen och kommunen har som mål att få fler att ställa bilen till förmån för bussen.

– Redan i dag håller vi på att slå i kapacitetstaket vid peaktid morgon och eftermiddag. Vi kan inte vänta i 15–16 år. Därför ska vi, tillsammans med Östgötatrafiken, titta på hur vi kan utveckla den nuvarande bussterminalen, säger Ulf Johansson Lorin, verksamhetsstrateg på stadsmiljökontoret på Linköpings kommun.

Vilka åtgärder det handlar om räknar Johansson Lorin med att kunna berätta mer om under det andra kvartalet 2020.

– Det kan bli fysiska ombyggnationer eller att vi hittar andra ställen för busshållplatser. Det kan också vara andra sätt att köra buss på. Jag tror att det kommer att handla om alla tre sakerna. 

Att ett nytt resecentrum är planerat begränsar förstås hur mycket det är rimligt att investera i den gamla.

– Men en ombyggnation för, säg, 10–15 miljoner skulle nog kunna bli aktuell. Ett nollalternativ – att inte göra något – tror jag inte är möjligt, säger Ulf Johansson Lorin.

De mest problematiska flaskhalsarna är in- och utfarterna på Järnvägsgatan. Där bildas långa bussköer, framför allt på morgnarna när många ska till jobb och skolor vid samma tid. På eftermiddagarna är det också problem, men inte lika stora.

Även Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, är inne på att något måste göras.

– Det behövs åtgärder i både Linköping och Norrköping. Att bara låta allt ligga för fäfot tills Ostlänken är på plats, det skulle inte sluta bra, säger han.

Både Näsström och Johansson Lorin anser att det vore bra om en del av resenärsströmmen kunde styras bort från den värsta rusningstiden runt klockan 8. En senare skolstart skulle till exempel göra mycket för att lösa upp knuten.

– Vi har ett gott exempel i Norrköping. Där har Bråvallagymnasiet spritt ut sin skolstart så att inte alla åker med samma spårvagn, berättar Mattias Näsström.

Karta: Linköpings resecentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!