Kräver bättre skolresultat och tydlig ledning

Linköpings skolor har inte varit så bra som de skulle kunna vara, på grund av ledningsbrister. Det säger kommundirektör Paul Håkansson.

Kommundirektör Paul Håkansson har gett direktiv om förändring inom utbildningsförvaltningen.

Kommundirektör Paul Håkansson har gett direktiv om förändring inom utbildningsförvaltningen.

Foto: Peter Jigerstrom

Linköpings kommun2020-02-25 06:00

Kommundirektören är ytterst ansvarig för att alla förvaltningar i Linköpings kommun fungerar, så att politiker får rätt underlag inför beslut och att lägre chefer får stöd att lösa sina uppdrag. Om kritiken i granskningen av utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningens ledning säger han:

– Jag tror man har väntat väl länge med att ta tag i missförhållanden som man känt till.

Som förklaring till varför han själv inte agerat tidigare, säger Paul Håkansson att det förekommit ”olika bilder och ryktesspridning” kring vad problemen består av och att chefsposter varit vakanta länge. När den tidigare utbildningsdirektören Anne Hallberg sa upp sig i juni 2019 och rekryteringen av ännu en utbildningsdirektör inleddes beställde kommundirektören genomlysningen från konsultföretaget Actea.

Ledning och styrning av skol- och arbetsmarknadsfrågor har inte fungerat. Vad har det betytt för barnen i Linköpings skolor?

– När man gör resultatjämförelser så ser man ju att vi underpresterar. Skolan har inte lite resurser i Linköping. Utifrån det, och med befolkningsstrukturen och den socioekonomiska situationen borde vi kunna prestera bättre. Huvudfrågan är hur vi med insatta resurser kan prestera bättre. Det är en fråga för utbildningsdirektören och kontoret, säger Paul Håkansson.

Efter Acteas granskning har Paul Håkansson gett ett uppdrag i flera delar till den nya utbildningsdirektören Anders Jolby, som nyligen börjat sitt jobb. Han förväntas få ledningsgruppen att fungera samspelt och blir en ansvarig brygga mellan politiker och tjänstepersoner. Hela skolorganisationen från förvaltningschef till enskilda rektorer ska undersökas. HR-funktioner och ekonomi ska utvärderas. Ett nytt arbetssätt ska vara i drift i januari 2021.

Ledningsgruppen består till stor del av samma personer som förut. Vilka förutsättningar har gruppen att börja fungera?

– Det är utbildningsdirektörens ansvar. Jag har nu förtydligat förutsättningarna och skapat ett större mandat. Jag uppfattar att alla efterfrågar mer tydlighet och vill jobba för att förbättra.

Hur kommer det att märkas för de 6 000 anställda ute i skolorna och förskolorna?

– Först måste deras chefer känna ett stöd, att styrningen från kontoret inte sköts i för många olika spår. Då får cheferna för varje skola och förskola lättare att jobba med sina pedagoger och sätta fokus på hur arbetsplatsen ska nå bra resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!