Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, inledde debatten och argumenterade för att Hamngatan ska öppnas helt för biltrafik igen.
Utredningar som gjorts visar att både antalet farliga partiklar och kvävedioxidhalten ökar om bussfilen tas bort. Demirok anser dock att andra åtgärder måste vidtas för att minska de skadliga ämnena från biltrafiken.
Oppositionen (S, MP och V) var dock inte imponerad av de borgerliga politikernas argumentation.
– Det är plågsamt uppenbart att ett återställande av Hamngatan påverkar de boendes hälsa. Det är direkt farligt, sade Mari Hultgren (S).
Enligt Hultgren kostade det 3 miljoner kronor att göra om Hamngatan och införa en bussfil. Nu ska pengar läggs på att återställa gatan, framhöll hon.
Den styrande borgerliga alliansen fick i debatten stöd av Sverigedemokraterna. Chris Dahlqvist (SD) gjorde klart att han vill att bussfilen ska tas bort omedelbart.
– Äntligen är det dags att börja effektivisera Linköping, sade han.
Miljöpartisten Rebecka Hovenberg var starkt kritisk mot förslaget.
– Att släppa på mer trafik på Hamngatan är usel, populistisk politik. Trafiken kommer att öka med 20 procent. Beslutet är direkt farligt för våra medborgare. Det riskerar att skada våra mest känsliga medborgare, sade hon och syftade på barn och gravida.
Strax efter klockan 16.00 hölls omröstningen som slutade med att den borgerliga alliansens förslag om att ta bort bussfilen fick majoritet.