På onsdagskvällen bjuder Linköpings kommun in till ett samrådsmöte om Riksbyggens planer på att bygga 280 hyresrätter och bostadsrätter i fem stycken 4–6-våningshus längs Ekholmsvägen där det i dag finns garage och utomhusparkeringar.
Projektet kan ses som ett första steg att förverkliga Linköping kommuns plan på förtätningen i stadsdelen som i förlängningen kan ge betydligt fler nya bostäder.
Kenneth Leander bor i en bostadsrättsförening som gränsar till den planerade byggnationen. Han är kritisk mot planerna och företräder vid kvällens möte nio boenden i två hus som ligger mittemot den plats där ett parkeringshus i två våningar enligt ritningarna ska uppföras.
För att parkeringshuset ska kunna byggas måste 36 träd fällas och allmänna grönytor samt en sopstation försvinna.
Enligt Kenneth Leander störs de boende redan i dag av strålkastarljus från bilar som ska till Ekholmsskolan och vänder på vändplanen utanför. Det finns en oro för att kraftigt ökad trafikmängd till ett p-hus ska ge ännu mer problem.
– Det talas om att öka antalet boende i Ekholmen från dagens 2 600 till 4 600 i hela projektet. Kommunen måste vara medveten om att när man bygger nya bostäder leder det till fler bilar och i det här förslaget leder man in trafiken i området i stället för ut. Det kommer att ge mer buller och avgaser, säger Kenneth Leander.
Hans utgångspunkt vid mötet är att förmå kommunen att sätta stopp för projektet. Om inte det lyckas har han en alternativplan.
– Jag kommer att föreslå att man i så fall flyttar parkeringshuset närmare Brokindsleden och Ekholmen centrum för att undvika att få in trafiken i området.
Vad säger folk i Ekholmen allmänt om förtätningsplanerna?
– Svårt att säga. Men att det kom in 700 sidor med synpunkter på detaljplaneprogrammet för Norra Ekholmen som föregått föreliggande detaljplan pekar väl på att många inte tycker att det här är bra, säger Leander.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) är delvis en annan uppfattning.
– De här planerna är mycket beroende av vad föreningarna och fastighetsägarna i området vill. Och jag vet att det finns de som ser detta som deras stora chans till upprustning och bättre ekonomi.
Vad säger du om kritiken mot placeringen av p-huset?
– Våra trafikplanerare har bedömt att detta inte kommer att leda till någon oskälig ökning av trafikmängden. Samtidigt är ärendet bara ute på samråd än och vi är öppna för synpunkter.