Jättetryck på matbutikernas näthandel

Flera av Linköpings livsmedelsbutiker talar om ett ökat tryck och större efterfrågan på näthandel i samband med coronautbrottet.

Många livsmedelsbutiker i Linköping har fått förfrågningar om att möjliggöra en utökning eller uppstart av e-handeln. Det är främst bland riskgrupperna som efterfrågan är stor.

Många livsmedelsbutiker i Linköping har fått förfrågningar om att möjliggöra en utökning eller uppstart av e-handeln. Det är främst bland riskgrupperna som efterfrågan är stor.

Foto: NORA LOREK / TT

Linköpings kommun2020-04-10 09:00

Vi talade med ett antal olika livsmedelsbutiker i staden för att höra om hur de upplever den ökande efterfrågan på att kunna handla varor på nätet.

Ica Supermarket Linköping:

– Det är bland äldre och riskgrupperna som efterfrågan är stor. Vi har tagit emot samtal och brev om att öppna för en online-möjlighet, säger handlaren Mikael Oskarsson.

– Det gäller för oss att lyssna på våra kunder och anpassa oss, säger han.

Oskarsson berättar att det är väldigt annorlunda just nu och att det har påverkat butiken som normalt sätt har många kunder.

– Det handlar om att kunna behålla vår personal och behålla våra kunder. Vi i innerstaden har det tufft just nu och det är därför som vi tänker satsa på det här, säger Oskarsson.

City Gross Djurgården:

Erik Forslund,  butikschef, berättar att det är ett ökat tryck på e-handeln och att de har fått sätta ett maxtak för hur mycket de kan skicka ut.

– Det gör ont i hjärtat att sätta ett maxtak då det är riskgrupperna som handlar allra mest men vi kan inte trolla. Vi gör så gott vi kan och kör för fullt.

– Trycket är väldigt stort, säger Erik Forslund.

Ica Maxi Stormarknad:

– Vi har försökt att öppna upp så mycket vi kan. Vi kommer till exempel att ha öppet på långfredagen och annandag påsk för att människor ska kunna handla online, säger butikschefen Johan Vanselius.

Han beskriver att det har varit mer tryck än vanligt och att de har fått omfördela personal för att på så sätt maximera sina resurser.

Vanselius berättar att det inte har varit några problem med leveranstider förutom de första dagarna efter coronautbrottet.

– Det var främst i början som vi hade svårigheter i några dagar, säger Johan Vanselius.

Willys Linköping Ekholmen:

– Vi har känt av det absolut. Vi märker att vi har ett högre snittköp och har stärkt kompetensen, säger butikschef Sandra Demir om det ökade trycket på näthandeln.

Hon berättar att de inte har haft problem med att hålla leveranstider och att de förutom att sätta mer resurser på näthandeln inte har gjort några förändringar i sina rutiner.

– Vi tar det dag för dag, säger Demir.

De butiker som är med i artikeln representerar givetvis inte alla butiker i Linköping, men vi har intervjuat fler och valt ut dessa fyra butiker utefter deras förhållanden till näthandel och geografiska lägen i staden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!