– Jag vill börja med att säga att en enda elev som utsätts för förnedrande aktiviteter som beskrivs bland annat på Facebook är en elev för mycket. Det är inte acceptabelt. Att det förekommer alkohol i samband med insparksaktiviteter är oacceptabelt, säger Åsa Wennergren.
Hon tycker dock att utvecklingen går åt det positiva hållet. För några år sedan gjordes det inte alls lika mycket som det gör i dag. Skolledningarna förbereder sig under hela våren för insparksveckorna.
– Jag vill berömma gymnasieskolorna och personalen där som gör ett så omfattande arbete, och har gjort det under åren. Skolorna gör allt för att förhindra det dåliga. Man har utbildning där man pratar om att alkohol är förbjudet och man bjuder in till föräldramöten där man informerar. De har även inslag om hur man kan ha roliga trivselaktiviteter utan inslag av alkohol och förnedring. Det är de nya eleverna som skall trivas och ha roligt.
I år har kommunen tagit ett mycket större gemensamt ansvar enligt Åsa Wennergren. Säkerhetsavdelningen har bemannat S:t Lars kyrkan, fritidsgårdarna har varit bemannade, ordningsvakter har bevakat aktiviteterna och fältare från socialkontoret har gått runt på stan.
Men trots allt som görs så vittnar ändå både polis och faddrar om kaosartade situationer med fylla och förnedringar. Åsa Wennergren tror inte att förbud mot insparken är rätt väg att gå.
– Sveriges elevkårer säger att förbud gör det mer spännande. Det handlar om att skolan tar ett ansvar för att utbilda faddrarna. Och jag vet att de gör det i dag. Men jag tror också att vi måste betona det gemensamma samhällsansvaret. Det är inte bara skolan utan alla måste ta det gemensamma ansvaret, även föräldrarna bör ta en mer aktiv roll och vara delaktiga.
Är det schysst att lägga så mycket ansvar på faddrarna?
– Det är inte så mycket ansvar om det är så att aktiviteterna görs som det är tänkt. Det här måste skolan utvärdera och prata med faddrarna för att se vad som har hänt. Det ser väldigt olika ut på skolorna, de måste se vad som inte fungerat på de enskilda skolorna.
Vad kan man göra redan nu inför nästa år?
– Varje skola måste göra sin utvärdering. Man måste också titta på goda exempel och se varför det fungerat hos vissa. Låta faddrarna vara delaktiga i arbetet med att göra en trivsam inspark för alla. Kommunen har gjort det bra i år, men man kan göra ännu bättre.