Tillsammans med färre transporter och större insatser från det privata näringslivet är det åtgärder hon vill se för att Linköping ska ha en rimlig chans att nå klimatmålet.
Precis som Muharrem Demirok (C), tycker hon att det är ett bra mål.
– Det är tufft och svårt att nå, det har vi sagt hela tiden. Men att vi har haft det, har gjort att vi jobbat hårt och fokuserat på frågorna, säger hon.
De åtgärder hon anser är nödvändiga är i stort det som Alliansen nu föreslår. Hon ger nuvarande styre både ris och ros.
– Jag tycker det är bra att Alliansen fortsätter mycket av det vi initierade förra mandatperioden. Som att bygga ut vind- och solkraft och energieffektivisera. Men jag ser också att i den politiken vi nu får, så kommer det inte att räcka.
Särskilt orolig är hon för transporterna.
– Tittar vi på samhällsbyggnadsnämndens budget nu så finns beslut att lägga 200 miljoner på att bygga ut för biltrafiken mot 23 miljoner som ska läggas på cykeltrafik.
Hon tar också Ullevileden – från K-Rauta till Tornby – som ett exempel på vad hon tycker är en extremt kontraproduktiv politik om målet är att minska utsläppen.
– Vi ser att det finns behov av en offensivare politik, säger hon.
Enskilda Linköpingsbor kan också göra mycket, bland annat att försöka att få ner klimatavtrycket från konsumtion.
Men att lägga klimatbördan på individen är fel, tycker hon.
– Jag som politiker har ett ansvar att bygga ett system som är hållbart. Individen kan inte av egen kraft lösa ett systemfel.