Hög närvaro på skolans första distansdag

Eleverna kopplade upp sig, lektionerna genomfördes och tekniken fungerade. Den första dagen med fjärr- och distansundervisning började bra.

En lärare men inga elever - i varje fall inte fysiskt närvarande. Tove Grefbäck håller religionslektion för uppkopplade elever i årskurs tre.

En lärare men inga elever - i varje fall inte fysiskt närvarande. Tove Grefbäck håller religionslektion för uppkopplade elever i årskurs tre.

Foto: Jenny Eriksen

Linköpings kommun2020-03-19 15:00

Jimmy Wentzell, rektor för Drottning Blankas gymnasium, var imponerad av elevernas disciplin.

– Vi har mycket hög närvaro. Eleverna har kopplat upp sig som vi har bestämt, sa han.

Torsdagen blev första dagen då Linköpings gymnasieelever på fristående och kommunala skolor fick fjärr- och distansundervisning med anledning av corona-utbrottet.

På Drottning Blankas gymnasium följer man ordinarie schema med all personal fysiskt närvarande i skolan, och elever uppkopplade till videoföreläsningar i sina hem. Fjärrundervisning fungerar bättre än man kan tro, säger läraren Tove Grefbäck, som vid vårt besök höll lektion i religion för elever på vård- och omsorgsprogrammet.

– Nu skulle jag ju ha skrivit det här på tavlan men det blir ju lite svårt, sa Tove till eleverna och gick muntligt igenom den information hon också lagt ut till alla i det digitala lärforumet Classroom.

Lektionen fortskred genom att Tove höll sin föreläsning och i chatten som hölls öppen samtidigt kunde eleverna ställa frågor.

– Tekniken funkade fint, eleverna verkade hänga med bra. Det känns lite märkligt att sitta och prata utan att någon svarar men det fungerar ändå bra, sa Tove Grefbäck efter lektionen.

Rektor Jimmy Wentzell berättar att skolan redan förra veckan började förbereda fjärr- och distansundervisning. Flera elever var frånvarande på grund av sjukdom.

– Vi såg att även om det inte skulle komma något politiskt beslut om stängning så skulle vi behöva använda fjärrundervisning ändå för de som inte kan vara i skolan.

Han tror att positiva erfarenheter kan komma ut av den extrema situationen. Digitalt lärande kan komma att användas mer. Och det har redan blivit tydligt för pedagoger att instruktioner för den här sortens undervisning måste vara mycket tydliga, vilket framtidens undervisning kommer att tjäna på, menar Wentzell.

– Baksidan kan vara att det kan bli svårt att examinera elever. Hur säkerställer vi att rätt elev har genomfört de uppgifter som lämnas in?

Drottning Blankas gymnasium överväger att kalla in mindre grupper av elever för examinationer när det blir dags.

Så återstår att se hur närvaron utvecklas. På skolan finns samhällsprogrammet, ekonomiprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet. Vårdeleverna i årskurs två och tre börjar nu få förfrågningar om möjligheter till extrajobb, när personal saknas i vården.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!