Förslaget till beslut innehåller två delar. En två kilometer lång sträcka närmast Linköping har byggts om till 2+1-väg. Där höjs hastigheten från idag 90 kilometer i timmen till 100.
Därifrån och österut fram till länsgränsen mot Kalmar, 675 meter från Broddebo, föreslår Trafikverket att hastigheten sänks från dagens 90 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen.
Sträckan Grebo-Åtvidaberg på väg 35 är en av landets hårdast drabbade när det gäller viltolyckor. I december förra året omkom en ambulansförare i en trafikolycka på vägen. Trafikverket konstaterar att delar av vägen inte håller den standard som krävs för 90 kilometer i timmen. Vägen saknar mötesseparering, vilket kan innebära en förhöjd risk för allvarliga mötesolyckor. Att sänka hastigheten kommer att förbättra trafiksäkerheten på vägen och risken för dödsolyckor kommer att minska med 10-15 procent, skriver Trafikverket.
Trafikverket planerar upprustningar på delar av sträckan. Man fortsätter att rusta upp till 2+1-väg från Linköping i riktning mot Åtvidaberg. Det ska ske i två etapper. Den sista etappen beräknas starta 2022, och gå fram till Rösten. Den kommer att innebära att vägen dras om och går utanför Grebo. Tanken är att det ska bli 2+1-vägar med 100-gräns.
Ändringarna innebär teoretiskt att reslängden ökar med 51 sekunder per mil om man kör hela den berörda sträckan på 4,6 mil från Linköping till Broddebo. Ändringarna beräknas träda i kraft den 30 mars 2020.