Här byggs stans första mack för nya bränslet

Nu inleds bygget av Linköpings första mack för flytande biogas. I sommar ska den stå klar.

Anna Lövsén, Erik Nordell och Andreas Johansson från Svensk Biogas tog det första spadtaget till en mack för flytande biogas i Mörtlösa.

Anna Lövsén, Erik Nordell och Andreas Johansson från Svensk Biogas tog det första spadtaget till en mack för flytande biogas i Mörtlösa.

Foto: Åke Alvin

Linköpings kommun2020-02-05 14:30

Gasdrivna personbilar och stadsbussar körs på komprimerad gas. Men för tunga lastbilar börjar flytande gas bli vanligare, eftersom det ger betydligt bättre räckvidd. Stora producenter som Volvo, Scania och Iveco har tagit fram gasdrivna lastbilsmodeller och det finns nu även bussar som går på flytande gas.

I Linköping produceras sedan en månad tillbaka flytande biogas på Tekniska verkens anläggning, bland annat för leverans till macken i Mjölby som öppnade i höstas, samt till Toyotas anläggning i samma stad.

Nu är det dags för Linköping att få sin första mack för flytande biogas, mittemot K-Rauta i Mörtlösa.

– Det är ett bra läge. Mörtlösa ligger bra till för lokala och regionala transporter, men naturligtvis också med tanke på närheten till E4, kommenterar Anna Lövsén, vd för Tekniska verkens dotterbolag Svensk Biogas.

Utöver Svensk Biogas-mackarna i Mjölby och Linköping har Östergötland ytterligare två tankställen för flytande gas. Fordonsgas har en i Mjölby och Gasum en i Norrköping. Gasum är i färd med att bygga upp ett rikstäckande nät, med 25 mackar i en första etapp.

Tekniska verkens anläggning producerade i fjol 120 GWh biogas. Anläggningen har kapacitet för 150 GWh, varav 90 GWh flytande.

– Det känns helt rätt att vi investerade i en anläggning för flytande gas. Intresset är jättestort nu och jag skulle säga att efterfrågan är större än vad vi kan producera, säger Anna Lövsén.

Anläggningen, som renar biogasen och kyler ner den till minus 162 grader för att få den flytande, har kostat 85 miljoner kronor. Macken går på cirka 20 miljoner. Av detta betalar staten sammanlagt cirka 40 miljoner kronor genom Klimatklivet, ett bidrag som stödjer investeringar för att sänka växthusgasutsläpp.

Biogasen produceras ur bland annat mat- och slakteriavfall, och utöver biogas får man även biogödsel som används för ekologisk odling av livsmedel. 

Jämfört med fossila drivmedel genererar bilar som körs på biogas betydligt mindre växthusgaser. Hur stor minskningen är varierar i olika beräkningar – enligt Energimyndigheten handlar det om 87 procent mindre växthusgaser. Utsläppen av kväveoxid, svaveloxid och partiklar minskar också rejält jämfört med dieselbilar.

Är satsningen på flytande biogas lönsam, eller gör ni detta för att vara miljövänliga?

– Både och. Vi har i vårt uppdrag att göra samhällsnytta, men det ska också vara en sund affär – och det är det, säger Anna Lövsén.

Karta: Gudmundsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!