Den tog sig inte hit av egen kraft utan fick skjuts av en lastbil. I veckan anlände en vit minibuss av märket Navya till Linköping och fångades på bild på universitetsområdet av robot-experten Fredrik Löfgren.
I Stockholm och Göteborg har försök med självkörande bussar pågått ett tag. Men Linköping ska enligt planerna bli nummer tre i Sverige i projektet Elin, som bland annat drivs av Linköpings universitet, Region Östergötland, Linköpings kommun, Transdev och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI).
Som vi tidigare skrivit är målet att bussarna i försöksverksamheten ska trafikera en linje runt Campus Valla och Vallastaden. Och de kommer att vara två till antalet. Det handlar om två olika fordonsmodeller och tillverkare. Men båda är vita, har plats för runt tolv passagerare, är eldrivna och är tillverkade av franska företag.
– Den som kom nu är av märket Navya. Den andra är från EasyMile och ska komma om tre veckor. En av dem är ny och den andra begagnad, berättar Sandra Viktor, miljösamordnare i Linköpings kommun.
Och när kommer vi att få se dem på Linköpings gator?
– Allt är inte riktigt klart än. Vi väntar bland annat på klartecken från Transportstyrelsen. Men målet är att allt ska dra igång den 11/11 klockan 11.
VTI, som har en stor roll i projektet, vill i nuläget avvakta med att kommentera.
Att bussarna är självkörande är för övrigt en sanning med modifikation. Svenskt regelverk tillåter inte förarlösa bussar. Därför kommer en säkerhetsförare, som också fungerar som kundvärd, att finnas ombord.