Du ligger och vrider och vänder dej i en alldeles för varm säng som är fuktig av svett. Du försöker kompensera det genom att sänkta temperaturen på din air condition – om du skulle råka ha en sådan.
Situationen kan nog kännas igen av de flesta – särskilt i länder med hetare somrar och högre luftfuktighet än Sverige.
Genom att använda samma teknik som man i åratal haft för att kyla bilsäten satsar fläkttillverkaren Fergas på aktivt ventilerade madrasser för att eliminera värme och fukt i sängar.
– Vi tror stenhårt på det här. Marknaden är gigantisk, säger Stefan Bogren, vd för Fergas North Europe vid anläggningen i Torvinge.
Sedan mitten av 1990-talet har Fergas tillverkat fläkten AirBlaster för bilsäten. Saab var den allra första kunden till sin 9-5 modell.
I dag har produkten utvecklats, omsätter cirka 30 miljoner årligen och PSA-gruppen, med märken som Peugot, Citroën och Opel, är den största kunden.
Redan från början fanns planer på att använda AirBlaster även i sängar.
– Men det visade sig vara komplicerat. Det krävdes bland annat en stor låda för att få ner ljudet. Vi kom ingen vart den gången, säger Rikard Wallman, koncernchef för Fergas Group.
Vad är det som gör att ni tror att det fungerar nu?
– Jag tror inte att tiden varit mogen förrän nu. El och elektronik i sovrummet har inte varit helt accepterat tidigare. Tekniken är bättre och tystare nu och dessutom är frågor runt klimat och hälsa så mycket mer aktuella i dag än för tio år sedan. Det här är mycket mer energieffektivt än exempelvis air condition och bidrar till att minska användningen av energi för att kyla, säger Stefan Bogren.
Climabed heter produkten som Fergas utvecklat och tagit patent på. Den består av en fläkt som monteras in i fotändan på madrassen, vars innandöme anpassas för att luften ska fördelas optimalt och ge en sval och torr säng. Lufthastigheten regleras med en kontrolldosa.
– Tekniken går ut på att skapa termisk balans genom ett sugande system som drar in luft och för bort värme och fukt. Alla konkurrenter använder sig av blåsande system. Men vi tror att vår teknik ger bäst komfort, säger Rikard Wallman.
Även om Stefan Bogren de senaste två åren har satt sig in i branschen och själv sover i en egenbyggd ventilerad säng är det inte tänkt att Fergas ska tillverka madrasserna själva.
– Vi vill göra det vi är duktiga på – leverera tekniken. Inte bygga sängar. Det överlåter vi åt sängtillverkarna, säger Wallman.
Man vill gärna ha det tyst när man sover. Hur mycket låter Climabed?
– Ljudet är den absoluta nyckeln. Det hörs. Men vi når otroligt låga nivåer. Jag har ju själv länge sovit i en säng där den här tekniken är installerad och jag kan säga att ljudet inte stör, säger Stefan Bogren.
Och priset?
– Eftersom tekniken redan finns känner vi att vi kan göra det billigare än många andra, säger Rikard Wallman.
– Vårt mål är att det ska kosta 1 000 kronor per säng för tillverkarna att tillföra vår teknik, säger Stefan Bogren.
Efter ett år av produktutveckling, kontakter med tilltänkta partners i sängbranschen och att hålla koll på konkurrenter som ligger i startgroparna med liknande produkter är Fergas redo för nästa steg.
– Målet är att nå få de första kunderna att nappa efter årsskiftet. Och till sommaren ska de första färdiga madrasserna kunna gå att köpa i en on line-shop, säger Bogren, som 2020 lämnar vd-rollen för att lägga allt krut på Climabed.