Konsultfirman Ramböll har fått miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens uppdrag att utreda enkelriktningar i Linköpings innerstad.
Enligt Jonas Sjöholm, trafikplanerare på kommunen, bottnar uppdraget i ett behov av att utnyttja gatorna och stadskärnan mer effektivt när stadens befolkning växer. En enkelriktad gata kan göras smalare än en dubbelriktad och då blir det plats för gång- och cykelytor, grönytor och parkering.
Kommunen har som mål att öka andelen resor som görs med cykel och då behövs det fler cykelvägar och cykelparkeringar. Klimatförändringarna är ytterligare ett skäl som talar för enkelriktningar – gatorna kommer att behöva klara värmeböljor och skyfall bättre, vilket talar för mer grönytor och växtlighet.
Något beslut om att det ska bli fler enkelriktningar i Linköping finns inte, poängterar kommunalrådet Muharrem Demirok (C).
– I alliansens samverkansprogram står det bland annat att vi ska underlätta tillgängligheten för alla trafikslag, och det inbegriper ju även bilen. Men kanske är det så att enkelriktning på en del ställen skulle underlätta för trafiken och få den att flyta bättre. Det är alltid bra att utreda saker och se vad som är möjligt och inte, säger han.
En ny trafikplan för innerstaden togs fram redan 2017, men sattes sedan i väntläge på grund av osäkerheterna med Ostlänken. Nu är det meningen att planen ska bli klar under 2021 och då ska utredningen om enkelriktningar ingå som underlag.