– Vi har fått nog. Det säger Sandra Wahlström, Lärarförbundets ordförande i Linköping.
Under åtskilliga år har frågan om planeringstiden diskuterats mellan kommunen och Lärarförbundet. Men någon överenskommelse har parterna aldrig lyckats nå. Nu har förbundet – och framförallt deras medlemmar – tröttnat.
Utan en överenskommelse så blir Linköping en mindre attraktiv kommun att arbeta i, menar Sandra Wahlström.
– Kommunen förlorar kompetens. Förskollärare söker sig härifrån eller inte hit, när man inte vet vad som gäller.
I många kommuner är planeringstiden är reglerad och då väljer man i första hand att söka jobb där, enligt Sandra Wahlström
Förhandlingen om tid gäller förskollärare i förskola och i förskoleklass, och även lärare i fritidshem. Alla tre styrs av en egen läroplan. Men att följa den kan bli svårt om förskollärarna aldrig får tid att planera utifrån läroplanen och än mindre utvärdera arbetet, menar hon.
Hur gör förskollärarna i Linköping?
– Väldigt olika. En del har goda villkor och en del har noll planeringstid. Hur de sköter sitt jobb vet jag inte riktigt. Förmodligen planerar de på sin fritid
Sandra Wahlström går så långt att hon säger att det är akut viktigt för Linköping att få ett avtal på plats.
– Utan ett avtal kommer Linköping att få stora kompetensförsörjningsproblem.
Ett första möte är planerat till oktober. Sandra Wahlström är hoppfull om att få ett avtal i hamn. Att det har tagit så lång tid, tror hon beror på underbemanning på förvaltningen, snarare än ovilja.
– De hinner inte sätta sig ner och göra ett ordentligt arbete. Man springer på alla bollar hela tiden. För att skriva kollektivavtal krävs en speciell sorts kunskap. Det kan inte vem som helst göra. Det måste till folk som kan och jag tycker att förvaltningen prioriterar fel, eftersom de inte prioriterar det här.
Christel Horsak, skolchef på utbildningskontoret med ansvar för bland annat förskola, håller i princip med Sandra Wahlström.
– Vi har samma önskan som Lärarförbundet att våra förskollärare och all personal i förskolan får bra förutsättningar för att sköta sitt arbete.
Enligt Christel Horsak har förvaltningen jobbat med frågan länge och från och med höstterminen i år pågår ett försök där alla förskollärare ska ha fem timmar planering utlagt i sina scheman.
Hon tror att det är möjligt för parterna att – så småningom – komma fram till ett avtal.
– Men vi vill testa det här försöket först för att se om vi hamnar rätt, till exempel om tiden, säger hon.