Under måndagen släppte Trafikverket underlaget för planerna på hur Ostlänken ska dras genom Linköping, från Tallboda till Malmslätt.
Det ska ligga till grund för flera samrådsmöten under året, det första redan under onsdagen, innan beslut ska vara fattat i januari nästa år. Planerad byggstart för etappen uppges till "tidigast 2027".
Linköpings kommun har sedan 2010 projekterat för en ny järnvägsstation på Stångebroområdet och en tunnel (alternativt bro) över Stångån.
Men i Trafikverkets plan är utredningsområdet större än så och där finns ny järnvägssträckning utanför Linköping efter Tallboda, längs E4, fortfarande med som ett alternativ.
På Linköpings kommun, som köpt in mark och investerat mycket i form av energi och resurser för en sträckning genom staden, skapar inte E4-alternativet någon skrämselhicka.
– Det är inget alternativ för oss. Men vi har en tät och öppen dialog med Trafikverket och räknar inte med att det finns kvar när det börjar närma sig beslut. Vad vi ska göra nu är att ligga på så att det här kan komma igång så snabbt som möjligt, säger kommunstyrelsen ordförande Niklas Borg (M).
Kommunens projektledare i frågan, Oscar Lindgren, är inne på samma linje:
– Trafikverket utreder brett. En alternativ sträckning skulle föra med sig en stor omställning för kommunen. Men främst ser jag Trafikverkets samrådsunderlag som något positivt, att planen nu tar ett steg framåt och att vi kan vi få ett konkret beslut om etappen i slutet av året.