"Det skulle bli väldigt dyrt för kommunerna"

Det är förarbristen som är branschens stora problem, menar Östgötatrafiken. Och förmodligen har den bidragit till hårdare stämning mellan dem och trafikbolagen.

Chauffören Jonas Johansson älskar sitt jobb – men ser stora problem inom färdtjänsten.

Chauffören Jonas Johansson älskar sitt jobb – men ser stora problem inom färdtjänsten.

Foto: Frida Glenning Ströberg

Linköpings kommun2019-10-12 10:00

Förare inom färdtjänsten tycker att körtiderna, som Östgötatrafiken planerar, är orealistiska eftersom de bland annat inte tar hänsyn till trafikolyckor eller vägarbeten.

– Systemet är inte helt exakt, vilket gör att det ibland är tight med tid, ibland luftigt. Alternativet skulle vara att planera in mer luft i systemet, och alltså utgå från att värsta scenariot kan hända – men det skulle bli väldigt dyrt för kommunerna, säger Per Karlsson, chef för affärsuppföljning av beställningstrafik hos Östgötatrafiken.

Han menar att färdtjänsten är svårplanerad.

– En del resor är fasta och körs dagligen. Men en stor del av resorna är mer eller mindre spontana. En dag kan det vara 4000 beställningar – en annan 5000. 

Är systemet planerat utefter de mest erfarna chaufförerna? 

– Våra trafikledare har rätt bra koll på våra förare. Därför kan det bli så att de lägger på lite extra på de förare som de vet klarar av det. Det är ett sätt att få det att gå ihop nu när förarbristen är stor. Vi har ett regelverk som säger att kunden måste få sin resa.

En sådan extra tur kan till exempel vara en kund som plötsligt måste till sjukhuset.

– Om det är vi som orsakat förarens försening utgår inga kvalitetsavdrag.

Tiden för på- och avstigning läggs enligt föraren Jonas Johansson i slutet av slingan.

– För det allra mesta ligger tiden där den ska. Men ska man hämta fyra elever på särskolan läggs tidspotten i slutet av slingan. Det är för att barnen ska få samma upphämtningstid. 

Men i systemet ser det då ut som att chauffören är sen, för att han har hjälpt fyra barn in i bilen och inte ett?

–  Det kan bli en förskjutning på några minuter och avlämningstiden blir lite senare. Men sammanlagt får föraren tid för att hjälpa alla passagerare in och ut ur bilen. 

Jonas Johansson håller fast vid att en ändring i systemet är nödvändigt.

–   I dag ser det ut som att föraren blir sen, vilket stressar även om man vet att tidpotten kommer senare. Vi vill förebygga stress. Med stressade föraren ökar risken för olyckor. Det här borde vara enkelt att ordna.

Per Karlsson igen:

– Vi har det system vi har. Jag skulle inte säga att det är detta som orsakar de flesta förseningar, utan det är återigen förarbristen. Det är när det händer något, störningar i trafiken eller plötsligt många spontana bokningar, som förarbristen blir påtaglig.

Jonas Johansson efterfrågar mer samarbete mellan Östgötatrafiken och trafikbolagen. 

– Vi jobbar med att det ska finnas en laganda. Sen har nog förarbristen, och att det alltså fattas fordon på vägarna, bidragit till en hårdare stämning. Vi har haft förare på besök hos beställningscentralen, och trafikplanerare med ute i bilarna. Men i och med förarbristen är det svårt att få bolagen att släppa iväg sina förare.

Ett nytt avtal mellan Östgötatrafiken och trafikbolagen började att gälla i juli. I det har Östgötatrafiken höjt kraven på trafikbolagen gällande förarnas kollektivavtal och utbildning. Förhoppningen är att locka nya förare till branschen. 

– Genom att ställa krav på att trafikföretaget erbjuder kollektivavtalsliknande villkor och god utbildning hoppas vi bidra till att det på sikt blir lättare att rekrytera fler förare, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken. 

Eva Jylltorp, kommunikationschef, Per Karlsson, chef för affärsuppföljning beställningstrafik, och Camilla Jansson, avdelningschef beställningstrafik, säger att branschens problem stavas förarbrist.
Eva Jylltorp, kommunikationschef, Per Karlsson, chef för affärsuppföljning beställningstrafik, och Camilla Jansson, avdelningschef beställningstrafik, säger att branschens problem stavas förarbrist.
Färdtjänsten

Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Vadstena, Valdemarsvik, Åtvidaberg och Ödeshög kommuner har lämnat över sin inomkommunala färdtjänst till Östgötatrafiken. Dessutom kör Östgötatrafiken så kallad länsfärdtjänst (mellan länets kommuner).

Varje år görs cirka 840 000 färdtjänstresor inom Östgötatrafiken. 

2019 års budget för färdtjänst är 176 miljoner kronor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!