"Det är tyvärr inte första gången"

Politikerna Niklas Borg (M) och Muharrem Demirok (C) beklagar situationen i Hjulsbro. "Det här måste åtgärdas", säger Muharrem Demirok.

Niklas Borg (M) i samspråk med Frida Sandin på Solbackens helhetshälsa.

Niklas Borg (M) i samspråk med Frida Sandin på Solbackens helhetshälsa.

Foto: Victor Bomgren

Linköpings kommun2019-11-29 05:59

I förra veckan fick Frida Sandin på Solbackens helhetshälsa besök av kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M). Han var där för att diskutera småföretagande i allmänheten men samtalet kom också att handla om situationen i samband med reparationen av Hjulsbrobron.

– Det är tyvärr inte första gången. Det är alldeles för vanligt att man inte har haft det perspektivet med sig när man gör saker, och inte funderat över vilka som påverkas, säger Niklas Borg (M) som själv har en bakgrund som småföretagare.

– Det är många som är väldigt sårbara, det är få som har marginaler. Det kan vara förödande för små verksamheter om man får en störning som den här.

undefined
Niklas Borg (M) i samspråk med Frida Sandin på Solbackens helhetshälsa.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok (C) har blivit informerad om konsekvenserna för företagarna i Hjulsbro. Han säger att den här frågan har diskuterats tidigare och att tjänstemännen då konstaterat att kommunikationen har brustit vid liknande byggen, grävanden eller reparationer.

– Vi har varit tydliga fån politikens håll men också från tjänstemannahåll att det här måste åtgärdas. Jag har själv varit engagerad i många av dessa frågor, bland annat i Tannefors. Jag har jobbat hårt med kommunikationsfrågor kopplade till den här typen av stora insatser från kommunen, säger Muharrem Demirok.

Varför har det inte fungerat den här gången?

– Vi har haft information men den har inte varit tillfredsställande. Särskilt inte när åtgärderna drog ut på tiden, då har informationen inte fungerat som den skulle. 

undefined
"Man får bara säga att det är väldigt beklagligt att det blev så här i det här fallet", säger Muharrem Demirok.

Muharrem Demirok säger att rutinerna nu ses över så att kommunikationen mellan kommunen och företagare ska bli bättre i framtiden. 

– Det är viktigt att man pratar med varandra, informerar varandra och förstår varandras förutsättningar. Kommunen kan ha en så enormt stor påverkan på en företagares vardag att kommunen verkligen måste vara extra lyhörd när man gör något som påverkar en företages vardag.

Han säger också att det här är en av Alliansens prioriterade frågor.

– Det handlar dels om näringslivsklimat men också om en demokratiaspekt, man ska få bra och tillförlitlig information om det som påverkar ens verksamhet och vardag. Man får bara säga att det är väldigt beklagligt att det blev så här i det här fallet. Men det har skickat med väldigt mycket lärdom till oss, säger Muharrem Demirok.

Karta: Stadshuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!