Familjen Leo flyttade till villan mellan Östra Harg och Linghem 2012. Då fanns det busstrafik – hållplatsen för linje 509 Linghem–Östra Harg–Rystad–Tallboda–Linköping låg bara några meter från staketet.
Men sommaren 2017 lades linjen ner. Östgötatrafiken bedömde att det var alldeles för få resande. De flesta åkte dessutom bara mellan Resecentrum, Ljunkan och Arenaskolan, få satt kvar ut mot Rystad och Östra Harg.
Det tog ett par år innan familjen Leo på allvar saknade sin bussli nje. Då skulle dottern Frida börja högstadiet och hon överöstes med information om det fria skolvalet. De flesta kompisarna valde skolor inne i Linköping och det ville Frida också göra. Valet föll på den privata skolan Thea.
Men det fungerade inte. Kompisarna i Linghem kunde åka med pendeln in till stan, men till Linghem har Frida fem kilometer. Den smala vägen, med en hel del tung trafik, inbjuder inte till året runt-cykling.
Anropsstyrd närtrafik finns, men bara 9–12.30 och 17–22, så den går inte att nyttja. Skolskjuts finns också, men bara till skolan i Linghem.
– Vi fick beskedet att Frida kanske skulle få åka med skolskjutsen till Linghem om hon valde en skola i stan. Men det hade ju inte funkat, hon hade inte kunnat komma i tid till skolan, konstaterar pappa Leo.
Frida startade en namninsamling och skickade listan till Östgötatrafiken, men det hjälpte inte. Så det fick bli Linghemsskolan – och det föll trots allt ut väl.
– Jag har fått flera nya vänner och trivs bra där, säger hon.
Men att man ska vara berövad möjligheten att välja skola bara för att man bor på landet är fel, tycker Filip. Så nu har han lämnat in ett Linköpingsförslag till kommunen som på kort tid samlat 500 röster.
– Det är inte så att vi kräver någon full busstrafik här ute. Det vi ber om är en tur in till Linköping på morgonen och en hem på eftermiddagen, säger Filip.
Enligt Filip har passagerarunderlaget ökat sedan Östgötatrafiken lade ner linjen 2017. Det har byggts nya hus och det fria skolvalet gör att fler elever vill resa till Linköping.
– Man kanske kan förlänga en av turerna till Ekängen, så att den går till Östra Harg och Linghem, föreslår han.
Från köksfönstret ser Filip många skjutsa sina barn och många gymnasieelever kör själva A-traktor till stationen i Linghem.
– Jag jobbar ibland hemma, i min fotostudio, men ofta jobbar jag på annan ort. Min fru börjar sitt jobb klockan 6. Så för oss funkar det inte att skjutsa – och hur bra är det för miljön att alla ska skjutsa? Jag förstår att det kostar med busstrafik, men vissa saker måste få kosta, säger han.
Bussproblemen har fått familjen Leo att ifrågasätta livet på landet. Om ett par år ska lillebror Ture börja högstadiet och så småningom ska båda barnen gå på gymnasium i stan.
– Vi har på allvar börjat fundera på om vi ska flytta, säger Filip.
Eftersom Filip Leos förslag samlat nästan 500 röster kommer frågan att tas upp till behandling. Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, har stor förståelse för Filips synpunkter.
– Det är inte rimligt att man som landsbygdsbo ska straffas dubbelt. Dels tappar man sin kollektivtrafik, dels får man en stor inskränkning i sin valfrihet. Det är ju inte något som vi som bor inne i stan skulle acceptera. Det finns helt klart anledning att titta på det här, säger han.
Vad kan ni göra?
– Vi behöver göra en genomlysning av vad den nya kollektivtrafiken på landsbygden har inneburit för valfriheten. Vi måste fundera på systemnivå, på ett övergripande plan, på hur vi faktiskt tar oss an det här.
Demirok medger samtidigt att han i dagsläget har svårt att se en lösning.
– Att förlänga busslinjen till Ekängen skulle innebära sämre kollektivtrafik för Ekängsborna. Att bygga upp nya linjer som finansieras av kommunen är inget som vi riktigt har råd med. Kostnaderna för det skulle bli enormt höga, för i konsekvensens namn så måste det i så fall göras på alla platser där landsbygdstrafiken har lagts ner.
Julie Tran, regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, har inte heller några löften att ge till familjen Leo – däremot till Ekängsborna.
– Ekängen kommer från sommaren att bli en del av stadstrafiken, med tätare turer. Där ser vi inte någon möjlighet att förlänga ut mot Östra Harg. För linje 509 gjorde vi en gedigen utredning innan den lades ner och resandeunderlaget var för dåligt.