Generation Y, alltså de som är födda på 80-90-talet, kom tidigt i kontakt med mobiler och internet. Hur har det påverkat dem som människor och vad krävs av arbetsmarknaden för att attrahera dem? Den frågan ställde sig ledningsgruppen på Saab Support and Services.
– Vi startade ett omvänt mentorskap. Yngre medarbetare fick anmäla sitt intresse för att bli mentorer till äldre chefer. Många blev engagerade så vissa chefer, bland andra jag, fick två mentorer. Det var grunden för att öka vår förståelse för den unga generationens drivkrafter, säger Michael Olofsson från Area Support and Services.
Under senaste året har Michael träffat sina mentorer, Emma Sander 27 år och Timmy Svensson 30 år, åtta gånger.
– Jag kände att det var en möjlighet att dela med mig av mina erfarenheter. Saab är väldigt bra på att tala om vad som ska göras men inte så bra på att säga varför. Den frågan har jag lyft och nu blivit lyssnad på. Det känns bra, säger Emma Sander.
Hon har genom programmets möten inspirerats till att ta en chefsroll. På samma sätt har även Timmy Svensson gått vidare från lagret till en inköpstjänst.
– Jag har tappat den negativa respekten för chefer och har växt som människa. Det beror på mina möten med olika chefer, de är ju också människor.
Resultatet av gruppernas arbete blev lite överaskande. Det skiljer inte så mycket på drivkrafterna för generationerna. Det är mer en fråga om var man är i livet.
– Vi vill alla åt samma håll och tycker ofta rätt lika, det hade vi förutfattade meningar om innan kursen, tänker Emma Sander.