Därför satsar Ikea på city: "Stor förändring"

En Ikeabutik i centrala Linköping? Ja, det kan bli verklighet i framtiden om företagets satsning i centrala Stockholm blir succé.

Peter Larsson har jobbat på Ikea i Linköping i 19 år och är nu tillförordnad varuhuschef.

Peter Larsson har jobbat på Ikea i Linköping i 19 år och är nu tillförordnad varuhuschef.

Foto: Christer Kustvik

Linköpings kommun2020-03-25 06:00

Onsdagsintervju

– Ikea är inne i en jättestor förändring och har tre huvudspår; hållbarhet, prisvärdhet och tillgänglighet. När det gäller tillgängligheten så ser vi att alla kunder har inte bil och då har vi börjat titta på nya mindre butiksformat i städers centrum, för att möta människor där de finns. Redan idag finns vi så i till exempel Madrid, Paris och London, säger Peter Larsson, tillförordnad varuhuschef på Ikea i Linköping. 

Så en centrumbutik kan bli verklighet även i Linköping i framtiden?

– Blir det succé i Stockholm så kan det säkert sprida sig ut i landet. Ikea Kök finns redan på Regeringsgatan i centrala Stockholm. Den var tänkt som en tillfällig popup-butik men den blev permanent. Även om e-handeln ökar så finns det ett behov av att se sortimentet och klämma och känna. 

Veckans onsdagsintervju gör vi i en av de uppställda köksplatserna i Ikeas Linköpingsvaruhus.

Här sitter vi ned med Markarydsonen Peter Larsson. Peter har varit företaget trogen i 19 år och gått från medarbetare på avdelningen textil och mattor till att nu vara tillförordnad varuhuschef.

– Många har jobbat här väldigt länge, ett stort gäng faktiskt ända sedan starten 1977, berättar han. 

Vad i er kultur är det som gör att många stannar länge?

– Mycket handlar om hur personalen hanteras. Vi har en platt organisation där alla har en relation oavsett vilken plats eller titel du har. Det ger en stark sammanhållning, en känsla av att vi gör det här tillsammans även om vi har olika ansvarsområden. Det är också klassiskt Ikea att värdera personligheten högre än akademiska poäng. Självklart värderas även kompetens, men det kan medarbetarna tillskansa sig längs vägen.

Du sa att företaget är inne i en stor förändring. Vad driver den?

– Handel generellt förändras enormt just nu och Ikea har förstått att vi också måste förändras. Vi måste finnas där människor finns och möta kunderna på det sätt de vill bli mötta. Det kräver ny kompetens och nya sätt att arbeta. 

Hur då?

– Ikea var ganska sent med det digitala, vilket gjorde att vi låg lite back där. Varuhusen har alltid varit den viktigaste delen och kommer fortsätta ha en viktig roll. Men vi ser också att kundernas tid är en väldigt viktig faktor, så de måste känna att vi ger dem värde för deras tid. Det innebär att kunden ibland inte vill komma till ett varuhus, eller att den vill komma till varuhuset och köpa det den vill ha och gå ut därifrån.

Hur möter ni det?

– Vi utökar vår service. Vi kan plocka ihop varorna och kunden kan antingen hämta det i varuhuset eller få det hemkört. Och man kan få hjälp med att inreda sitt hem genom att boka en heminredare. Vår click & connect-service, att man kan beställa på nätet och hämta på varuhuset inom två timmar, innebär att en del av personalen jobbar med att plocka ihop varor. Gränsen mellan den fysiska handeln och den digitala handeln suddas ut allt mer. Det är inte ovanligt idag att en köpresa pågår i båda kanalerna, sen var själva köpet äger rum spelar mindre roll.

Finns det ekonomi i det, att ha personal som plockar ihop varor?

– Service generellt är svårt att få lönsamhet i, om man tittar enskilt på servicen. Den är ju ett sätt att locka människor att handla mer av oss och lyckas vi med det så blir den lönsam. 

Ikea, som aldrig lämnar ut försäljningssiffror för enskilda varuhus, hade under verksamhetsåret 2019 en försäljning i Sverige på 17,8 miljarder kronor, varav 11,6 procent från onlineförsäljning. Försäljningen ökade därmed med cirka 6 procent jämfört med året innan. 

– Så som det såg ut innan coronautbrottet är det här vårt bästa verksamhetsår någonsin här i Linköping, säger Peter Larsson. De senaste veckorna har det varit färre i varuhuset men bra tryck på onlineförsäljningen. 

Hur fria tyglar har ni lokalt i utformningen av varuhuset?

– Det finns tydliga riktlinjer kring hur det ska vara, men vilka produkter som visas och hur de visas har vi en stor frihet i. Rummen som vi möblerar i varuhuset ska vara utformade utifrån hur vår lokala marknad ser ut. Köket vi sitter i nu är ju ett ganska stort kök, det har vi för att det finns ganska många stora hus i Linköping. Så det ska finnas en lokal relevans i varuhusets utformning.

I april förra året blev Ikea utsett till Sveriges mest hållbara varumärke när företaget placerades som etta i den årliga studien Sustainable Brand Index.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Det är integrerat i allt vi gör, från produktframtagning och alla led därefter. Vi ska så mycket vi kan använda återvunnet eller återvinningsbart material. Platta paket, som varit en naturlig del för oss länge, är ett exempel på en hållbar strategi.

2013 var Ikea, tillsammans med andra stora företag som Ica, Coop, Axfood, Lidl och Dafgårds, indragna i den så kallade Hästköttsskandalen, där det framkom att nötkött på den brittiska och svenska marknaden innehöll även hästkött och fläsk. 

Hur hållbar är er restaurang idag?

– Sedan 2013 har Ikea stärkt upp rutinerna så att vi vet exakt vad det är i all mat som serveras. Och det tas hela tiden fram mer hållbar mat, mer veganskt och vegetariskt. Restaurangen är en viktig del i vår affärsidé. Ingvar Kamprad tryckte alltid på att man inte kan göra affärer på tom mage. Om kunderna äter så trivs de, stannar längre i varuhuset och handlar mer.

Vad tycker du var det viktigaste i hur Ingvar Kamprad satte sin prägel på företaget fram till sin bortgång 2018?

– Hans fokus på kunderna och medarbetarna. När han gick igenom ett varuhus så var hans fokus att produkterna skulle presenteras på ett så säljande sätt som möjligt och att presentationen skulle hjälpa kunderna förstå att det är en bra produkt. "Den här är stapelbar, varför syns inte det för kunden?" var en typisk Ingvar-kommentar. Han hade också ett stort hjärta för medarbetarna och gick alltid runt och hälsade och tog sig tid för att prata.

Idag har Linköpingsvaruhuset 335 anställda, vilket enligt Peter Larsson är ungefär 100 fler än för tio år sen.

Kommer era ytor här i Linköpingsvaruhuset förändras något framöver?

– Inte vad vi vet just nu. Vi är egentligen lite för små men svänger det ännu mer mot e-handeln så kanske det blir lagom. Det har funnits planer till och från om att bygga till, men just nu finns inte det. 

Inte för I-huset heller?

– Nej. Det fanns ju en inlämnad detaljplansförändring men som jag har förstått det så ligger de planerna på is just nu, när handeln är mitt uppe i den här transformationen.

Ikea

Vad: Heminredningsvaruhus.

Var: 422 varuhus i världen, varav 20 i Sverige och ett i Linköping.

Försäljning: 17,8 miljarder kronor i Sverige under 2019.

Antal anställda: 211 000 i världen, varav 335 i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!