Samhällskunskapsläraren Mats Linde ger eleverna scenariot innan de går in i klassrummet.
– Låtsas att det är måndag morgon, ni ska snart ta bussen till skolan och har femton minuter på er att läsa tidningen.
Ett koncentrerat läsande tar vid.
Lektionen är en del i Tidningsveckan – ett återkommande arrangemang från tidningsutgivare med syfte att öka elevernas förståelse och kunskap om medier.
Efter femton minuter är det dags för summering. Vad läste man, och varför? Livliga diskussioner tar vid.
Gabriel Witell fastnade för en av toppnyheterna den här dagen, att en större andel killar än tjejer tar examen vid de kommunala gymnasieskolorna i Linköping:
– Oftast är tjejer bättre än killar i skolan, det är intressant att det har ändrat sig, sade han som förklaring till att han fastnade för just den artikeln.
Chau Tran läste om ett företag från Söderköping som har konstruerat en ny typ av aerodynamiska fälgar till Tesla-bilar:
– Jag lärde mig någonting nytt av den här artikeln, sade hon.
Mats Linde ser ett fortsatt behov av att arbeta med massmedier i skolan:
– Om jag skulle säga något generellt kring hur arbetet med massmedier förändrats sett över en följd av år så är det förstås att källkritiken är grundläggande och att behovet av det bara ökat. Betydelsen och funktionen av sociala medier är central och som följd av det saker som handlar om filterbubblor, näthat, trollfabriker och fake news. I framtiden minskar inte betydelsen av detta.