Broreparationen slog hårt mot företagen

Reparationen av Hjulsbrobron orsakade stora trafikstörningar och köer på Vårdsbergsvägen. Det fick konsekvenser för butiks- och restaurangägare i området.

Mattias Thorsson äger Ica Flamman i Hjulsbro. Under reparationen av Hjulsbrobron minskade kunderna och butikens inkomst minskade med fem procent.

Mattias Thorsson äger Ica Flamman i Hjulsbro. Under reparationen av Hjulsbrobron minskade kunderna och butikens inkomst minskade med fem procent.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Linköpings kommun2019-11-29 06:00

Arbetet med bron inleddes 5 augusti och innebar att bara ett körfält var öppet och ett trafikljus sattes upp. Det resulterade i långa köer på båda sidor av bron under framförallt morgon- och kvällstrafiken.

– Vissa dagar var det kö ända ner till Skogsvallen en kilometer bort. Folk började ta en annan väg istället, säger Mattias Thorsson som äger Ica Flamman i Hjulsbro.

Hans butik tappade fem procent av sina inkomster när flera av hans kunder valde att handla på andra platser så länge det var trafikkaos på Vårdsbergsvägen.

– Det är kännbart, det blir ganska stora belopp, säger Mattias Thorsson som önskar att han hade fått information från kommunen i god tid innan arbetet började. Nu fick de ingen kontakt från kommunen alls.

– Vi ökade vår bemanning i höstas, innan vi visste om det här med bron. Med facit i hand så hade jag inte gjort det.

undefined
Mattias Thorsson äger Ica Flamman i Hjulsbro. Under reparationen av Hjulsbrobron minskade kunderna och butikens inkomst minskade med fem procent.

Mattias Thorsson och Ica-butiken är inte de enda i området som drabbades av ett minskat kundflöde. Frida Sandin på Solbackens helhetshälsa, Mathias Franzén på Franzéns ekokött och Hozan Mohammed på Laszlo's krog berättar alla att de har haft betydligt färre kunder än vanligt.

– Om jag ska vara ärlig så har det varit ledsamma månader i november och oktober. Det har påverkat. Många har pratat om det här när de har kommit in i restaurangen. Folk ville inte stå i köer när de skulle hämta mat, säger Hozan Mohammed och lägger till att eventuella långvariga ekonomiska konsekvenser får utredas senare.

Franzéns ekokött, som ligger vägg i vägg med Laszlo's, märkte inte så stor skillnad i början men det skulle komma att ändra sig.

– Folk åkte på vägen som vanligt och tänkte att det säkert ordnar sig att komma över bron i tid. Men för lite mer än en månad sen så började det märkas ordentligt. Då orkade inte folk med köerna längre, säger Mathias Franzén.

För hans butik är fredagar den viktigaste dagen då försäljningen är som störst. Under de senaste månaderna har fredagarnas försäljning varit 50 procent lägre än vanligt.

– Jag är glad att det här inte hände under jul och nyår som är den viktigaste tiden på året för mig.

undefined
"Det tog ett tag innan jag lade ihop ett och ett. Sen när vi pratade ihop oss så började vi förstå vad det berodde på", säger Mathias Franzén.

Reparationen skulle ha varit klar i mitten av oktober men efter att det visade sig att bron var mer skadad än man tidigare trott fick arbetet förlängas med ytterligare fem veckor. Alla butiks- och restaurangägarna som vi har pratat med har full förståelse för att arbetet var tvunget att göras.

– Alla vill ju att vi ska ha en bro som håller, så att de har repararet den är förstås inte problemet. Det är att vi inte har fått någon information, ingenting alls, säger Mathias Franzén.

undefined
Frida Sandin plockar ner skylten för dagen samtidigt som de sista avspärrningarna tas bort från Hjulsbrobron.

Frida Sandin äger Solbackens helhetshälsa som sedan två och ett halvt år ligger i Brovillan precis intill bron. Under november sjönk inkomsterna med 75 procent jämfört med samma period året innan.

– Det är riktigt, riktigt illa för en småföretagare. Det blir ett stort hål i ekonomin och det är tufft som det är redan. Speciellt i vår bransch, den är väldigt sårbar, säger Frida Sandin.

Om hon hade fått kännedom om reparationen innan den startade hade hon försökt marknadsföra företagets webbshop mer och uppmuntrat sina anställda att ta semester under perioden när kunderna minskade.

– Jag vet inte om jag kommer behöva säga upp personal. Det kan bli så. Vi får se hur stora skadorna blir och kanske framförallt om kunderna kommer tillbaka igen nu när bron är öppen.

Reparationen av bron

Hjulsbrobron, som byggdes 1952, hade visat tecken på läckage. När klorider som finns i vatten når ner till armeringsjärnen i betongen uppstår korrosion vilket spränger sönder betongen inifrån. 

5 augusti inleddes arbetet. Gummimattor som satt i de båda brofästena byttes ut och en isoleringsmatta som ligger mellan betongen och asfalten byttes också ut. Under reparationens gång upptäcktes mer skador än man först befarat vilket förlängde arbetet med fem veckor. 

22 november öppnades bron helt igen.

Karta: Hjulsbro
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!