Onsdagsintervju
Lokalerna är toppmoderna, två våningar i nyrenoverade Åhlénshuset mitt i centrala Linköping, och det är tydligt att vi kommit till ett välmående företag.
Configura föddes 1990 då de före detta Liu-studenterna Göran Rydqvist och Johan Lyreborn skapade ett designprogram åt Görans pappa Sunes kontorsmöbelföretag. Grundidén, som fortfarande är företagets produkt, är att programmet designar miljöer, som kontorslandskap, med en exakthet som ska spara tid, pengar och material åt kunderna.
30 år senare har Configura 220 anställda i sex länder och omsätter cirka 220 miljoner kronor.
Nu vill grundarna och ägarna, Rydqvist och Lyreborn, se företaget ta nästa steg, släppa på utvecklingsfokuset och satsa mer kraft på försäljningen. Detta görs nu genom att grundarna tar ett steg tillbaka från det operativa och tar in nytt kapital från norska investmentbolaget Vind, som köpt 40 procent av bolaget. En ny ordförande tar vid, Tommy Johansson, och ny vd blir Stefan Persson, som efterträder Johan Lyreborn.
Den nya vd:ns uppdrag är tydligt: Se till att fler företag väljer produkten, få företaget att växa, det vill säga: höj omsättningen.
Hur får man ett framgångsrikt företag att bli ännu mer framgångsrikt?
Det ska vi tala med Stefan Persson om när vi slår oss ner i ett av Configuras konferensrum.
Vad ska du göra som Johan Lyreborn och Göran Rydqvist ännu inte har gjort?
– Vi har en produkt med stark teknik, men den behöver paketeras bättre. Vi behöver också ha en struktur som gör att vi kan växa lättare globalt. Marknaden för att växa har funnits länge, men det har varit svårt att ta nästa steg i utvecklingen av bolaget. Det är insiktsfullt av Göran och Johan att ta ett steg tillbaka och ta in en extern vd.
Utveckla!
– Configura har haft en teknik- och produktorienterad syn på marknaden. Det är naturligt då grundarna är de som har kodat kärnan i produkten. Framåt ska vi arbeta mot en mer marknadsorienterad syn.
Beskriv er produkt.
– Vi är specialiserade på inredning av kontor, industrilokaler, logistikcenter, fabriker, kök och badrum. Vi säkerställer så att en design är korrekt och har rätt kostnad. När man designat klart kan man bara trycka på orderknappen. Är det till exempel ett pallställ som designas så räknar programmet automatiskt ut så hållfastighet och stabilitet stämmer överens med storlek och vad det ska användas till. Dessutom visualiserar vi med 3D och VR/AR. Allt detta hjälper kunderna att vara hållbara och inte generera onödigt svinn.
– Att bygga en sådan kundunik databas tar 1,5-2 år, ungefär 10 000-20 000 mantimmar, så det är ingen liten investering för tillverkarna.
Stefan Persson flyttade från Kungsbacka, söder om Göteborg, till Linköping och Hjulsbro för åtta år sedan.
Hur trivs du i Linköping?
– Idag tycker jag Linköping är en fantastisk stad. När jag började åka hit, runt 2000 när jag veckopendlade till IFS, var den rätt död, med knappt några restauranger öppna på kvällarna. Nu upplever jag en växande stad, en huvudort där alla funktioner, restauranger och affärer finns. Samtidigt är det en relativt liten stad att ta sig runt i, det tar mig tio minuter att komma till jobbet. Fantastiskt.
Stefans yrkeskarriär sköt fart redan i tonåren då han lyckades få många tonåringars drömjobb.
– Jag började som professionell tv-spelare i slutet på 80-talet då Nintendo var på uppgång med sin konsol Nintendo 8-bitars. Jag var 17 år och vi satt och spelade igenom spelen och noterade allt vi upptäckte. Och två timmar per dag hjälpte vi Nintendospelare över telefon.
Låter som ett bra jobb för en 17-åring.
– Världens bästa. Vi byggde upp Nintendoklubben och efter ett par år var vi 600 000 medlemmar och sex personer i supporten som tog hand om 2 000 samtal per dag.
Du kom in tidigt i yrkeslivet.
– Ja, Nintendo var en kul arbetsgivare och jag fick en jättebra start på yrkeslivet.
Stefans yrkesbana fortsatte på IFS, bland annat som CIO (Chief Information Officer). Därefter väntade en rad olika ledande befattningar på Qmatic, ett globalt företag som utvecklar och producerar kölappssystem. Från och med februari i år är det Configura som gäller för Stefan.
Ni har kontor även i Göteborg, Grand Rapids, Berlin, Kuala Lumpur och Shenzhen i Kina, innebär det mycket resor för dig?
– Ja, jag avser att resa rätt mycket, jag tycker det är viktigt att vara närvarande både hos personal och kunder. Men just nu skapar Coronaviruset vissa begränsningar, vi är aktsamma med resor till Asien.
Påverkar coronaviruset er mycket?
– Vi följer utvecklingen noga och har gjort sedan starten, då vi har personal i Kina. Vad vi kan se nu så kommer det ta längre tid att slutföra en del nya affärer i regionen. För våra befintliga kunder består projekten av medarbetare från hela världen, och vi jobbar virtuellt, vilket ger en mindre påverkan.
Var har ni flest kunder, i Sverige eller utomlands?
– Utomlands. USA är den marknad som växer mest. Vi har historiskt sett varit duktiga på kontorsmöbler i USA och Europa, med Kinnarps som en av våra stora kunder, och det arbetar vi med att utveckla i Asien nu. Vi har precis skrivit avtal med vår första kontorsleverantörskund i Japan. En marknad där vi precis har börjat, och ser en enorm potential i, är material handling (materialhantering, exempelvis lager och postsortering).
Att jobba som vd, med grundarna och styrelseledamöterna Rydqvist och Lyreborn under dig i organisationen, hur tror det blir?
– Vi diskuterade detta under rekryteringsprocessen och Johan och Göran var mycket tydliga med att det är en förändring som har vuxit fram. Det är väldigt viktigt att vara tydlig med vad som ingår i styrelserollen och vad som är deras roll i verksamheten. Det handlar mycket om kemi och jag tror vi alla tre känner att vi kompletterar varandra jättebra, säger Stefan Persson.
Hans företrädare Johan Lyreborn, som nu tar rollen som Chief Evangelist (huvudevangelist, personen produkten ska säljas runt), är optimistisk:
– Vi har hittills varit utvecklingsorienterade, men det finns mycket att göra där ute i världen. Det tar tid att ändra människors beteende, men nu är det en ny generation ledare i beslutsposition runt om i världen och jag tror de är mer mottagliga för hur man använder teknik. Det gäller för oss att få företagen att förstå att vi, när vi ritar och räknar exakt, hjälper dem att vara mer hållbara. Det är inga politiker som talar om att programvaror kan göra klimatnytta.