Detta efter att bolaget Sunfleet Carsharing AB gick back med nästan fyra miljoner. Istället erbjuds ett liknande koncept man kallar M, som kommer att bli betydligt dyrare.
Linköping är en av de städer som kommer att påverkas av beslutet, något som oroar Miljöpartiets Rebecka Hovenberg. Vid senaste fullmäktige ställde hon en fråga till kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M). Hon ville veta hur Linköpingsborna även i fortsättningen ska ha tillgång till bilpooler med bra utbud och bra priser.
Men i Linköping kommer tjänsten av allt att döma att vara kvar till slutet september 2021, enligt kommunalrådet Muharrem Demirok (C). Han började med att konstatera att avtalet med Sunfleet hittills fungerat bra och att kommunen är nöjd med tjänsten. Men efter beskedet om nedläggning så har det varit svårt att få konkret information från bolaget, hävdade han.
– Men i vårt avtal med Sunfleet har vi möjlighet att förlänga vårt avtal med ett år och det kommer vi sannolikt att göra, sa han.
Enligt Demirok ska Linköping också i fortsättningen ha bilpoolslösningar. Ett sätt att säkra detta är att ta in frågan på ett tidigt stadium i alla de planarbeten som görs i kommunen.
– Vi är öppna för att använda det instrumentet för att främja mer av delningsekonomi och mer av klimatsmart resande.
Rebecka Hovenberg (MP) påpekade att bilpool inte bara borde vara en lösning för Linköpings innerstad.
– Man måste kunna dela bil även om man bor i ytterstaden eller i våra ytterområden, sa hon.