Valfrihetslagen som tillämpas inom hemtjänst i Linköping har, av några, ifrågasatts på senaste tiden. Först ut var de ledande Socialdemokraterna Kristina Edlund och Mikael Sanfridson. De vill inte att lagen ska tillämpas i Linköping. Efter det var det Kommunals ordförande i Linköping, Therese Waller, som menade att anställningar i privata företag inom hemtjänst kan vara till nackdel för arbetstagarna.
Attendo, som är den störste privata utföraren av hemtjänst i Linköping känner sig oroad över de signaler man nåtts av. Det handlar om de totalt 14 hemtjänstföretag som sagts upp sedan 2015, men också om diskussionerna om att avskaffa valfrihetslagen.
– Vi håller inte med. Vi tycker att man ska fortsätta att jobba med sunda villkor och kvalitetsutveckling med konkurrens, säger Gun Karlsson, regionchef för hemtjänst Syd på Attendo.
Det är konkurrens som driver utvecklingen anser hon och kollegan Henrik Edin, biträdande regionchef för Attendo.
– I ett valfrihetssystem måste vi ha en högre kvalitet än annars. Är kunden missnöjd kan vi bli bortvalda när som helst, säger Henrik Edin.
De känner inte till skälen till att så många privata företag sagts upp i Linköping. Men känner sig lite frågande inför att så många företag inte skulle vara seriösa.
– Vi välkomnar granskningar och kvalitetsuppföljningar. Men vi kan se att det är komplext att driva hemtjänst, det är kanske svårare för mindre utförare, säger Henrik Edin.
Han tycker att ansvaret för att det ska fungera är delat mellan utförare och kommunen men tycker inte att det har synts i debatten.
Gun Karlsson tar upp kravet, eller i alla fall en stark önskan om språkkompetens hos utföraren. Är det ett smalt språkområde kan det vara naturligt att anställa anhöriga, men det är inte tillåtet för privata utförare inom hemtjänsten.
Attendo har ett bra samarbete med Linköpings kommun tycker de båda företrädarna. Men helt nöjda med systemet är de inte.
– Vi jobbar tillsammans för att utveckla det. Frågor vi vill driva och förbättra handlar nu snarare om villkoren inom hemtjänsten än ersättningen, säger Henrik Edin.
Attendo har i likhet med flera andra utförare, inte minst Leanlink, synpunkter på att man inte får betalt för det som kallas bomtid. När personal blir avvisad i dörren, eller kunden inte är hemma, utgår ingen ersättning till företaget.
– Detta är en konstig syn på våra medarbetare. Här kommer en fulldelegerad undersköterska och får vända i dörren. Självklart känner man som personal att det inte finns ett värde i det man gör. Det här är något som personalen ofta tar upp med oss, säger Gun Karlsson.
Hon tycker att det kan jämställas med andra servicetjänster där man tvingas betala om man inte säger upp i tid.
– Det finns ingen annan bransch där det fungerar så här, säger Henrik Edin.
Vad skulle det betyda för kommunen om de fick ersätta bomtiden?
– Ja, det skulle naturligtvis bli mycket dyrare för kommunen. I dag tar ju företagen den kostnaden. Är man en liten utförare kan det förstås bli kännbart, säger han.
Precis som andra företag inom vård- och omsorgsbranschen ser Attendo att utmaningarna framåt handlar om personal.
– Vi måste vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna rekrytera personal. I dag ser vi att medarbetare byter arbetsplats på ett helt annat sätt än tidigare, säger Henrik Edin.