Det är vid åttatiden på lördagsmorgonen. Producenterna som säljer på Borggården jobbar i tysthet och lägger fram sina produkter. Snart börjar marknaden, men inte än.
Det första som man märker på platsen är de vackra färgerna på framställda blommor, frukt och grönsaker. Vackra och något oväntade. Lila blomkål ser man på långt håll
– Min paroll är: ät i färg, lev i färg. Det är roligt att jobba med färgerna och hjälpa folk att äta färgglad mat. Vi möts i färger här, berättar Magdalena Hermelin.
Hon startade sin gård utanför Skänninge för sex år sedan och det har varit sex slitiga år hittills. Nu går det att överleva på det som hon odlar, men så var det inte i början. Bondens marknad ser hon som något oerhört positivt, en plats där producenter och konsumenter möts utan mellanhand – till bådas nytta.
– Linköpingsborna är fantastiska, de vill handla lokalproducerad mat. Vi producenter tänker ofta på att ta fram fina produkter, men vi tänker mindre på hur vi ska sälja eller marknadsföra produkterna. Vi bör vara bättre på den delen annars gör mellanhanden det, säger hon.
På bordet framför Magdalena Hermelin ligger färgglada rödbetor och kål. De går först åt när kunderna kommer.
Lite längre bort står Eric Holgersson som har sin gård utanför Tranås. Han lastar ur sina produkter, en hel del pumpor och gurkor. Eric Holgersson är "stammis" på Borggården sedan tio år tillbaka. Och han har märkt glädjande trender i kundernas beteende.
– Nu har hela samhället upptäckt närodlad mat. Andelen yngre kunder har ökat. Det som glädjer mig mest är att kundernas utseendefixering håller på att gå över. "De fula" accepteras, vi behöver inte slänga grönsaker och frukt som inte är perfekta. Andra sorteringen har blivit poppis, säger han.
Den nya trenden glädjer nog inte bara producenterna som slipper kasta en del av sina produkter och därmed förlora pengar.
– Kunderna får bra och helt duglig mat till ett lägre pris, säger han.
I mitten på Borggården håller Erik Carlssons café på att komma i gång. Att fika och äta på samma plats som man handlar mat på har blivit en vana för många som kommer till Bondens marknad.
– Människor har blivit mer medvetna om vikten av att äta och handla lokalproducerat. Vi säljer vår egen ostakaka, men vi har märkt att den handlas alltmer av yngre kunder. Burgare med eldost, en svensk motsvarighet till halloumi, har nu blivit populära.
Solen börjar visa sig ovanför Domkyrkan och marknaden fylls med folk som vill handla.