På fem år har Linköping rasat från plats 34 till 149 i Svenskt Näringslivs rankning över lokalt företagsklimat. Samtidigt har trenden för nöjd kund-indexet, NKI, där företagarna betygsätter kommunen varit på nedåtgående sedan 2016.
– Två undersökningar visar samma resultat. Då måste vi göra något. Linköping förtjänar bättre. Och för oss i Moderaterna och Alliansen är företagsklimatet en paradfråga, säger Stefan Erikson (M), ordförande i Bygg- och miljönämnden.
Vid nämndens senaste sammanträde togs internbudgeten upp och i samband med det presenterade Alliansen (M+C+L+KD) ett åtgärdspaket för förbättrat företagsklimat.
Det handlar om bättre kommunikation, information och återkoppling gentemot företag och allmänhet– allt för att kommunen inte ska uppfattas som en stelbent bromskloss.
Förslaget syftar till att utveckla nämnden som en servicemyndighet och om fokus på attityder och förståelse, att "kommunen behöver bättre kunna förstå företagarens vardag och förutsättningar."
– Även en myndighet är en kugge i samhällsmaskineriet. Ju mer välsmord den är, desto smidigare blir vardagen för medborgare och företag, kommenterar Stefan Erikson.
Korta handläggningstider, fokus på digitalisering samt tydliga och logiska taxor är andra punkter i förbättringsprogrammet.
Vad satsar ni rent konkret?
– Mycket handlar om prioritering av befintliga resurser. Men omfattningen är 2–3 års-arbetare, inte på ett och samma ställe utan utspritt i hela förvaltningen, säger Stefan Erikson.