– En historisk händelse för Saab och en viktig milstolpe för utvecklingen av Gripen, säger Ulf Nilsson, chef för Gripen Sverige på Saab.
Ulf Nilsson besökte Flygets dag i Almedalen på tisdagen och berättar för Corren om hur bygget av det första serielika provflygplanet av Gripen E i Linköping tar form.
– Konstruktionen av Gripen E inleds med att tillverka och montera alla delar av mellankroppen, som är den största och mest tidskrävande delen av skrovet. Dessa delar ska därpå fogas samman och monteras till ett komplett skrov, förklarar Ulf Nilsson.
Det handlar om nästa generations Gripen. Det första serielika provflygplanet benämns 39-8 och beräknas premiärflyga under 2015. Därefter byggs ytterligare två provflygplan, och det tredje väntas då vara mycket nära serieversionen.
1 000 personerEfter bygget av mellankroppen vidtar ett intensivt arbete att dra kablar, montera system, yttre skal och annan utrustning. Fler än 1 000 personer på Saab arbetar med utveckling och tillverking av Gripen E.
– Planet kommer att vara i aktiv tjänst runt om i världen bortom 2040 och under denna period kommer flygplanet att genomföra många viktiga uppdrag och samtidigt driva teknikutveckling och skapa åtskilliga arbetstillfällen, både i Sverige och i andra länder, fortsätter Ulf Nilsson.
Provflygplanet ska användas för att demonstrera nya funktioner och förmågor. Demoflygplanet Gripen 39-7 E/F har tidigare flugit över 250 timmar i bland annat Sverige, Storbritannien, Indien och Schweiz sedan 2008.
Ett större planMen Gripen E innebär flera ytterligare steg framåt. Planet har en starkare motor, ökad inre bränslevolym, högre vapenkapacitet, uppgraderade presentaionssystem i cockpit och mer modern flygelektronik.
– Det handlar om att bemöta den efterfrågan som finns i framtiden. Längre räckvidd för att kunna delta i uppdrag längre bort och större startvikt för att kunna bära mer vapen och bränsle.
Gripen E blir därmed något större än sina föregångare.
Hur påverkar det planets karaktär och flygförmåga?
– Det är lätt att tänka att planet blir mycket större, men det krävs nog ett tränat öga för att notera skillnaden. Det handlar om centimeter på olika håll.
BeställningarDen 15 februari i år tecknade Saab ett avtal med Försvarets materielverk (FMV) om utveckling och modifiering av 60 stridsflygplan av modell Gripen E under perioden 2013–2026. Besked om en eventuell beställning på nyproduktion av Gripen E från Schweiz väntas också efter en folkomröstning i landet. Även Brasilien visar intresse för Gripen.
Nytt arbetssättNär Gripen E-systemet utvecklas är syftet att se efter behov extra långt fram i tiden. Man har också ett nytt arbetssätt där man separerar utvecklingen av flygsäkerhetskritisk information och taktisk information.
– Det gör att vi lättare kan simulera systemet och visa kunden. Det som tog månader att tidigare kan vi nu göra på några dagar, säger Ulf Nilsson.