Vi avslöjar Blocketbluffarna

Tidningen kan i dag avslöja två bröder – en i Norrköping och en i Linköping – som köper bilar som gått långt. Därefter ändras mätarställningen. Vinsten på en enskild bil blev 42 000 kronor.

5 april 2016 17:00

 

Luciano och Alexander Petersen har de senaste åren köpt och sålt mer än 100 fordon. Ingen av dem har något företag. Ingen av dem deklarerar någon inkomst – trots att hundratusentals kronor omsätts.

Läs mer: Så ska bluffarna stoppas

Luciano Petersen arbetar med Linköping som bas medan hans yngre bror Alexander Petersen verkar i Norrköping. Båda har sålt bilar där mätarställningen varit grovt felaktig. Som mest backades en Volvo från verklighetens 61 000 mil till påhittade 24 000 mil.

Vi följde brödernas annonsering under en vecka och kollade historiken hos Transportstyrelsen de senaste månaderna.

På det sättet hittade vi tretton bilar som fått mil borttrollade. Det är fordon som bröderna antingen annonserat, sålt eller stått som ägare till. Det finns också en krets av människor runt dem som ofta står som registrerade ägare på de bilar som säljs. Hur många bilar de backat mätaren på vet vi inte, däremot vet vi att bröderna också säljer bilar med korrekt mätarställning.

En plåtslagare i Närke är en av bilköparna som får klart för sig att han blivit lurad när tidningen ringer honom. Han har köpt en Volvo XC 90 från 2005 i tron att den rullat cirka 18 000 mil. Han betalade 92 000 kronor.

Den bilen har Luciano köpt i Jönköping för 50 000 kronor. Ägaren var en man som köpt bilen ny och sen kört den drygt 35 000 mil. Bilen passade Lucianos affärsverksamhet som hand i handske. Att hitta en svensksåld bil med endast en ägare ger en fin historik.

Läs mer: Så utnyttjar de myndigheten för att lura sina köpare

Mannen som sålde Volvon använde ett ombud vid försäljningen och när tidningen ringer återger ombudet historien så här:

– Jag begärde 58 000 kronor och den här killen ringde och vi kom överens om 50 000. Han kom tillsammans med en som han sa var hans bror. Han var faktiskt lite märklig för han ringde två gånger direkt efteråt och var missnöjd, han påstod att det var fel på bilen och han ville ha tillbaka en del pengar. Jag erbjöd mig att ta tillbaka bilen, men det ville han inte.

Just detta beteende är ett vanligt inslag när Luciano köper bil. Han är polisanmäld för att ha hotat människor efter avslutad affär – åtminstone en av dem betalade det han begärde.

Men i Jönköping fick han inga pengar tillbaka, han åkte istället hem till Linköping. Var och hur eller vem som sedan ändrade mätaren vet vi inte.

Tre veckor senare annonserar Luciano ut samma bil och skriver då i annonsen:

"Vi har haft denna bil sen ny i familjen. Farsan och jag har kört med den hela tiden".

Han begär 105 000 kronor, men prutar lite och summan av affären blir en vinst på 42 000 kronor – möjligen lite mindre om vi drar bort en del för de utgifter han sannolikt haft.

Plåtslagaren som köpte bilen minns det som att han kollade mätarställningen hos Transportstyrelsen innan köpet.

– Jag har för mig att jag kollade det där, jag tyckte att det verkade okej. Det var ju bara en ägare före honom också. Jag trodde inte att detta med mätarfusk förekom på bilar som alltid har gått i Sverige, säger han.

Han blev dessutom lurad av serviceboken som stämde perfekt med bilens påhittade historia.

– Han verkar ha kommit över en tom servicebok som han fyllt i. Han har till och med stämplar från Tage Rejmes i Linköping, berättar plåtslagaren.

När tidningen konfronterar Luciano med alla de bilar vi hittat säger han sig vara helt ovetande om att mätarställningarna är ändrade. När det gäller bilar som har andra registrerade ägare skyller han omedelbart på dem.

Men när det gäller Volvo XC 90:n finns det bara Luciano och den ursprunglige ägaren – och den mannen är inte Lucianos far.

Vid det första samtalet mellan tidningen och Luciano svarar han att hans kusin kan vara inblandad. Vid det andra samtalet upprepas frågan om vem som egentligen backat mätaren.

– Som jag sa till dig i går, det finns fullt med personer som reggar bilar på mitt namn. Det var inte min bil, men när jag säljer en så här dyr bil så vill ju köparen att ägaren ska vara på plats. Därför har jag fått gå fram och legitimera mig. De här pengarna har jag överfört till personen som pengarna ska till. Och nu har jag sagt till honom att "det var ju inte meningen att du skulle regga en bil på mig och sen dra ner mätaren", säger han.

I nästa andetag lovar han att ringa upp plåtslagaren och erbjuda sig att ta tillbaka Volvon. Så här långt kommen börjar den här granskningen leva sitt eget liv.

Luciano Petersen ringer verkligen upp plåtslagaren i Närke. De enas om att 25 000 kronor ska betalas tillbaka och inom några dagar görs en första återbetalning på 5 000 kronor.

Om Luciano Petersen fullföljer sitt löfte återstår att se.

Plåtslagarens Volvo XC 90 är endast ett exempel av många. Maria Holmström i Åmål köpte en Bmw för 75 000 kronor av Alexander Petersen i Norrköping. När hon lämnade den på verkstad fick hon klart för sig att turbon var trasig och att bilen rullat mer än 33 000 mil. Inte de ungefär 17 000 mil som mätaren visade.

– Han sa att han skulle ta tillbaka bilen, men ungefär då kom meddelandet om att polisutredningen var nedlagd. Jag vet inte om han också fick veta det, men efter det bara skrattade han åt mig, berättar hon.

En tredje familj åkte från Östersund för att köpa en Volvo V70, årsmodell 2011. Mötesplatsen var en parkering i en Stockholmsförort. Alexander Petersen stod som ägare medan pengarna betalades till Lucianos konto. Bilen kostade 120 000 kronor. Den gick sönder redan dagen därpå och står nu undanställd. Den påstods ha rullat 14 700 mil. I verkligheten hade den passerat 33 000 mil och även här fanns en förfalskad servicebok.

Den polisanmälan är fortfarande under utredning i Jämtland.

Hör bedragarna: Alexander: "Vi är målvakter".

När tidningen når den yngre brodern, Alexander Petersen, beklagar han att folk blivit lurade. Enligt honom har varken han eller hans storebror vetat något om mätarfusket.

– Jag har ställt bilarna på mig och fått nån tusenlapp för det. Jag har ingenting annat med de här bilarna att göra, jag tror inte att min bror har det heller, säger han.

Vem är det som backar mätarna då?

– Jag vet vem det är, men det vill jag inte säga till dig. Får jag problem så är det ingen som skyddar mig.

Är det alltid samma människor som ger er uppdragen?

– Jo, det är det.

Hur mycket brukar ni få?

– Det kan vara en tusenlapp eller upp till tre tusen. Vi ger pengarna till dem som ska ha dem.

Men jag pratade med en man i Jönköping som säger att det var du och Luciano som köpte bil där?

– Jo, det stämmer. I vissa fall så är vi skickade att köpa bilarna också. Då får vi lite mer betalt, det kan vara upp till 5 000 kronor.

Alexander Petersen kallar sig själv för målvakt i det här sammanhanget och påpekar att en man i hans situation inte har råd med bilar i den här prisklassen. Han har ingen taxerad inkomst.

Luciano Petersen har nyligen tagit körkort, men han har sålt – och kört – bilar i många år. Han har tidigare dömts för både bedrägeri i samband med bilaffärer och olovlig körning. Som längst dömdes han till ett års fängelse. Han släpptes efter åtta månader.

Hans bror Alexander har fortfarande inget körkort.

De frågor vi inte får svar på är hur det egentligen går till att ändra mätarställningen på en bil – inte mer än att det görs med en dator. Det handlar om relativt nya bilar, den senaste årsmodellen vi hittat är 2013. Det rör dessutom flera märken. Volvo, VW Passat, Audi, Toyota och Bmw finns bland dem vi upptäckt.

En tröst för den som drabbats är att all information lagras i bilens dator. Lika lätt som det var att backa mätaren – lika lätt är det att avslöja det efteråt. Historiken sparas.

Hör bedragarna: Luciano: "Har inget med bilarna att göra".

Den förfalskade serviceboken med stämplar från Rejmes i Linköping förklarar vd Henrik Jedberger så här.

– Han kan komma in till oss och uppge registreringsnumret på sin Volvo och då får han köpa en ny servicebok, säger han.

Han berättar också att just den servicebok som vi visar honom är en äldre upplaga, vilket antyder att brödernas verksamhet pågått en längre tid.

Stämpeln från Rejmes har antingen stulits eller så har bröderna låtit tillverka en egen. Den har använts vid flera av affärerna.

När det gäller Rejmes egen kontroll av inbytesbilar så litar de på mätarställningen utom när det gäller importbilar. På svensksålda bilar som servats i Sverige syns dessutom all servicehistorik i Volvos rikstäckande databas. Så var det till exempel med Volvon som plåtslagaren i Närke köpte.

När tidningen berättat för honom att han blivit lurad gick han till sin lokala Volvohandlare och fick en utskrift på all service som gjorts.

Hans bil är noggrant servad – men aldrig på Rejmes i Linköping.

Rejmes stämpel är för övrigt inte den enda som bröderna förfogar över.

Fotnot: Efter vår publicering har den lurade köparen i Östersund lyssnat på brödernas röster. Köparen känner igen den ena rösten och konstaterar då att den enda han haft kontakt med är Luciano Petersen. Luciano använde dock sin bror Alexanders id-kort för att legitimera sig.

Så undviker du skojaren

All information finns, det gäller bara att hitta den. Historiska mätarställningar kan du få genom att mejla Transportstyrelsen. Gå in på deras hemsida. Längst upp i högra hörnet klickar du på "kontakta oss". Välj sedan "mejl" och "fordon". Ange registreringsnummer och fråga efter historiska mätarställningar.

Skojaren lever på att det endast är den senast inrapporterade mätarställningen som syns direkt på Transportstyrelsens hemsida. Att få de historiska tar två dygn, ibland längre. Det är besiktningsföretagen som rapporterar mätarställningen, men observera att de inte gör någon kontroll av om den stämmer.

När skojaren annonserar tar han medvetet bilderna så att inte registreringsnumret syns.

Han lägger ibland annonsen i ett angränsande län för att om möjligt undvika att sälja bilen i sin egen hemstad.

När det blir dags att titta på bilen undviker han att visa bilen vid sin bostad.

Ytterligare ett varningstecken är att säljaren inte är den registrerade ägaren.

Sista varningstecknet är att säljaren har trovärdiga förklaringar till alla ovanstående omständigheter.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Per Olsson