Under ett år har arbetet med att ta fram så kallade systemhandlingar pågått, som en första del i ett samarbete mellan Lejonfastigheter och NCC. Det har, enkelt uttryckt, handlat om att göra kostnadsbedömningar utifrån arkitektförslaget, ta fram konstruktionsritningar och hantera sådant som vattenrening, ventilation och tekniska funktioner som måste finnas i en modern simhall.
NCC – som vunnit första delen i simhallsprojektet i en upphandling – hade redan tidigt en viktig roll. Redan i december 2016, agerade NCC som sakkunnig och hjälpte tävlingsjuryn med utlåtande kring huruvida de fem föreslagna projekten överhuvudtaget var genomförbara och om de kunde hålla sig inom den budgetram som fullmäktige hade angett.
För Lejonfastigheter och för projektchefen Christian Dahlén kom beskedet att bygget skulle bli åtskilliga miljoner dyrare som en rejäl överraskning. Trots ett nära samarbete om ekonomin i projektet så fanns inga indikationer på de ekonomiska avvikelser som till sist presenterades.
LÄS MER: Ny politisk strid om nya simhallen
– Det är klart att vi på Lejonfastigheter känner en viss besvikelse över att vi inte fått någon indikation om det här i ett tidigare skede. NCC kände till våra ekonomiska mål och den budget vi hade att handla en simhall för, säger Christian Dahlén.
Har NCC gjort ett dåligt jobb?
– Sådant kommenterar jag inte. Det får du fråga NCC om.
LÄS MER: NCC: Vi har inte gjort ett dåligt jobb
Just nu pågår inget samarbete mellan Lejonfastigheter och NCC. Istället görs nu utvärdering av det samarbete som pågått under ett år. Lejonfastigheter pågår redan jobbet med att hitta en annan möjlig byggnad. En byggnad som ska innehålla allt som redan utlovats och – faktiskt – också motsvara kraven i det underlag som de tävlande arkitektbidragen hade att förhålla sig till. Nu läggs mycket fokus på att få ner storleken och ändå få plats med allt som finns i det program som pekar ut vilka funktioner i form av bassänger och annat som ska finnas i simanläggningen.
– Men det handlar inte om att det blir en trång simhall, säger Christian Dahlén.
Vågen hade en yta på 20 400 kvadratmeter och den ytan var, enligt Dahlén, inte helt optimalt utnyttjad. Om en ny byggnad kan minskas till 18 000 kvadratmeter innebär det en kostnadsminskning på upp mot 80 miljoner, konstaterar han.
Nu ska ni alltså rita något helt nytt, hur fort går det?
– Arbetet som pågått under ett år är inte bortkastat. Genom det har vi alla underlag och rent teknikmässigt vet vi vad vi ska ha. Nu ska vi se över vilken nivå på simhall som ryms inom den budget vi har att förhålla oss till.
Enligt Dahlén finns det redan enkla skissförslag på en simhall framme. De kan möjligen bli aktuella att redovisa senare.
Den danska arkitektfirman 3XN är inte heller helt borta ur bilden. De har visat intresse för att hjälpa till att rita en annan byggnad.
Vem som ska till slut ska bygga Linköpings nya simhall är inte klart. Enligt avtalet som finns kan det bli NCC.
Om ni inte väljer NCC måste ni göra en ny upphandling då?
– Ja, det skulle vi behöva göra.
Då tar det tid?
– Ja, det gör det. Därför vill vi jobba så effektivt vi kan och det gör vi nu.