Corren har i veckan rapporterat om hettan på bussarna i Linköping. Passagerare och chaufförer är tvungna att uthärda 40-gradig värme i bussarna när solen ligger på.
Enligt Veolia transport, som kör bussarna, tar en AC-anläggning för stor plats och väger för mycket för att den ska gå att installera på biogasbussarna. Dessutom är det enligt bolaget svårt att få luftkonditioneringen att fungera på stadsbussarna, som ofta stannar och öppnar sina dörrar.
Men det är inte omöjligt att ha en fullskalig AC-anläggning på en biogasdriven stadsbuss. I Västerås, som också har biogasbussar på sina gator, har samtliga bussar AC-anläggning.
- Det fungerar. Och skulle det inte göra det så skickar vi in bussen på verkstan, säger Per-Olov Ståhle, huvudskyddsombud för busschaufförerna i Västmanland.
Några problem med stekheta bussar har man inte i Västerås, enligt Per-Olov Ståhle. Även om AC:n fungerar som allra bäst på landsortsbussarna gör den stor nytta också i stadstrafiken.
Mikael Källberg, teknisk chef vid Västerås lokaltrafik, ger samma bild. Såväl biogasbussarna som bussar som drivs med annat bränsle har AC-anläggning. Både bränsletankar och AC-anläggning får plats på bussarnas tak.
- Vi ser AC som standard i våra fordon, säger han.
Eftersom hela bussen är luftkonditionerad behövs ingen särskild förar-AC. Både chaufförer och resenärer får del av den svalare luften.
- Vi tycker att passagerarna ska sitta drägligt, säger Mikael Källberg.
Mattias Näsström är informationsansvarig vid Veolia transports bussdivision. Han säger att de äldre stadsbussarna i Linköping har luftkonditionering installerad, men att den visat sig fungera dåligt i stadstrafik. På grund av detta och på grund av att AC-anläggningen väger mycket har man valt att ha så kallad forcerad ventilation i stället för AC.
- En luftkonditioneringsanläggning har en viss vikt och då får man kanske ta bort tre passagerarplatser eller så, säger Mattias Näsström.
En fullskalig AC-anläggning kräver också en hel del service.
- Mer teknisk utrustning ger högre kostnader, konstaterar Mattias Näsström.
Mikael Källberg i Västerås håller med om att det behövs mycket underhåll, något som man dock har valt att satsa på i Västmanland.
- Det är service på dem hela tiden. Vi får in bussarna så fort det är något fel på AC:n. Ingen accepterar att köra i värmen.
Leif Johansson, VD för Östgötatrafiken, säger att det kan bli läge att se över frågan om luftkonditionering på stadsbussarna i samband med nästa upphandling.
- Det finns all anledning att titta på det, säger han.