Stora luckor på kontoret ledde till kö

Leif Lindberg som är ansvarig för köerna ger kritikerna rätt – just nu råder orimligt lång väntan för att få en ny detaljplan. Men han har både förklaringar och lösningar.

Foto: Per Olsson

LINKÖPING2019-01-01 18:00

Leif Lindberg tillträdde som samhällsbyggnadsdirektör för Linköpings kommun i augusti. Problemen med väntetiderna fick han ärva och orsaken till att de uppstått är tudelad.

– Det ena är den byggboom som varit under ett par år, den är generell för hela landet men Linköping har haft extra hårt tryck, säger han.

Byggboomen har visserligen redan avtagit, 2018 blev lugnare än 2017, men köerna finns kvar.

– Det andra är att vi inte lyckats bemanna oss i den utsträckning som vi ska vara. Vi har haft personalbrist eftersom vi inte hittat den kompetens vi behövt.

LÄS ÄVEN:15 byggherrar kräver förändring i öppet brev

Det som saknats är dels planarkitekter, dels mark- och exploateringsingenjörer.

– Det har varierat under året, men säg att vi stadigvarande saknat 3–4 planarkitekter och 2–3 mark- och exploateringsingenjörer, säger Leif Lindberg.

Han uppger att ordinarie styrka bör vara 16–17 planarkitekter och ungefär 8 mark- och exploateringsingenjörer.

Personalbrist och byggboom är alltså bakgrunden. Lösningen är delvis redan på väg. Dels har fler anställts, strax före jul blev samhällsbyggnadskontoret fullbemannat för första gången på länge, dels är både Leif Lindberg och politikerna beredda att pröva nya idéer.

Hur ser du på byggherrarnas förslag till lösning, att de gör mer av planarbetet själva?

– Vi har tre detaljplaner där byggherrarna får göra vissa delar, så vi har börjat med den idé som de framför. Det kommer att hjälpa, men det finns viss myndighetsutövning som de inte kan göra, säger han.

Den som kan överlåtas är delar av det jobb som planarkitekten gör, medan mark- och exploateringsingenjörens arbete inte kan överlåtas.

– Ett exempel är när en privat markägare ska exploatera. Då kan man ju lite förenklat säga att kommunen tar en del mark för gator och sånt som ska vara allmän plats och där måste det upprättas avtal mellan två parter, förklarar han.

Då företräder mark- och exploateringsingenjören kommunen.

Varför prövar ni bara nya arbetssätt i tre detaljplaner?

– Vi vill börja i försiktig skala för att förvissa oss om att det går bra – både för oss och för byggherren. Går det bra så vrider vi på kranen och öppnar för fler.

De tre detaljplaner där byggherrar nu på försök får göra en del av arbetet är sådana där det inte krävs så mycket arbete från mark- och exploateringsingenjörerna. En av dessa tre är kvarteret Druvan, längst ner på Storgatan där Arbetsförmedlingen har kontor. Hela kvarteret ägs av Castellum, de vill riva delar och bygga nytt i 11 respektive 8 våningar.

Även om Leif Lindberg nu presenterar en del lösningar så håller han med om att den kritik som framförts är korrekt.

– Vi är alla överens om att detta inte är en önskvärd situation. Deras synpunkter är relevanta, säger han om brevet från de femton byggföretagarna.

Det är också därför som han beredd att prova idén med byggherredriven detaljplan, även om han slänger in en brasklapp.

– Men det ställer också krav på att byggherren är tillräckligt duktig och det är inte självklart att vem som helst av dessa byggherrar kommer att göra ett bra jobb, säger han.

Under året som gick försökte plankontoret i Linköping med en drastisk åtgärd för att hitta personal. De var villiga att öppna kontor i Stockholm om de i den staden skulle lyckas hitta rätt kompetens.

Nu blev det inte så.

– Nej. Vi hittade aldrig den specifika kompetens som vi sökte, säger Leif Lindberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!