Kontentan i det som – till en början i alla fall – ska vara ett treårigt projekt är att det nu ska vara slutsnurrat mellan olika myndigheter. Åtminstone för den som är ungdom eller ung vuxen med behov av lite extra insatser från flera håll. Nu är det individens behov som ska ska styra, inte hur myndigheter är organiserade. I grunden handlar det om samarbete och samordning där Jobb- och Kunskapstorget utgör navet, enligt Karin Lindgren som är projektägare och representerar Linköpings kommun.
Förhindrar myndighetskarusell
Nyordningen är framförallt till för den som har behov – eller misstänker ett framtida behov – av insatser från flera håll som arbetsförmedling, försäkringskassa och socialkontor. Istället för att du som individ – om du är mellan 16 och 29 år – ska gå till olika ställen och träffa olika personer på olika myndigheter, så räcker det hädanefter att gå till Jobb och Kunskapstorget. Där finns nu de myndigheterna representerade.
– Det första målet är att förhindra att en ung människa hamnar i myndighetssnurren över huvudtaget, förklarar Karin Lindgren.
Tar hjälp av varandra
Ett annat mål är att få unga människor – som av olika skäl – ramlat av banan att komma på den igen. Det handlar om att med små steg bygga på det som är huvudsaken för den enskilde, i riktning mot arbete eller studier. I andra fall kan det också handla om att få hjälp till en bättre psykisk hälsa genom de samlade insatserna.
– Det handlar inte bara om ha individen i fokus utan också om att ha individens fokus i fokus, säger Karin Lindgren.
Det verkligt banbrytande är att myndigheterna nu kan använda sig av varandras insatser, påpekar Aina Almberg, projektledare och företrädare för Linköpings kommun.
– Nu får vi tillgång till allt som arbetsförmedling, försäkringskassa, sociala myndigheter, kommunen och regionen har att erbjuda på ett och samma ställe.
Finansiering klar
Projektet finansieras av Samordningsförbunden i Östergötland med totalt 6,5 miljoner kronor under tre år.
Linköpings universitet är också inkopplat. Enligt Christian Ståhl, docent och forskare, är uppdragen flera. Dels själva forskningen där projektgrupp jämförs med kontrollgrupp. Men också genom att göra utvärderingar.
– Vi ska inte agera konsulter och avhjälpa problem utan mera stanna upp och se vad som kan vara fel. Vi kallar det för lärande utvärdering, säger han.