Det är en långvarig låsning som släpper. När regeringen nu skriver en ny bullerförordning blir det samma gränser för Naturvårdsverket som för Boverket. Naturvårdsverket prövar Saabs verksamhet och Boverkets regler styr byggandet. Dessa har under många år haft olika gränser för buller.
Den nya förordningen innehåller två delar: flygbuller och buller från tåg- och bilar. Båda delarna berör Linköping.
Om vi börjar med flygbullret så har regeringen gjort precis det som den statliga utredaren Anders Lillienau föreslog i oktober 2013. Hans lösning gick ut på att hålla fast vid gränsvärdet max 70 dBA men slänga in ett undantag i regelverket så att exempelvis Saab kan överskrida 70-gränsen upp till 16 gånger på dagtid och max 3 gånger nattetid.
Det innebär att flygbuller inte längre är ett hinder för bostäder, med undantag för den mark som ligger alldeles intill Saab. Det är sådan mark där medelljudnivån överstiger 55 dBA. Enkelt utryckt kan man säga att den gränsen går ungefär vid Gamla Tanneforsvägen.
På Saab har miljöchef Kenth Algotsson tagit emot regeringens beslut med viss optimism.
– Det är positivt, men vi vill gärna se texten i förordningen och den ska vi få runt den 22 april. Då kan vi avgöra om det blev som vi trodde, säger Kenth Algotsson, miljöchef på Saab.
Tills dess väntar Kenth Algotsson med att dra tillbaka den överklagan som just nu väntar för prövning i domstol. Den rör kvarteret Konsuln bakom gamla brandstationen i Tannefors.
Östgötske riksdagsledamoten Johan Löfstrand som också är bostadspolitisk talesperson för Socialdemokraterna har läst texten och han känner sig säker på att det blivit rätt.
– Det här ska lösa problemen för Saab och Linköping, säger han.
Att det tog sådan tid handlar enligt Löfstrand inte så mycket om olika politiska viljor som att det varit svårt rent tekniskt.
– Det var lagtekniska svårigheter, olika tjänstemän hade olika uppfattning om hur texten skulle formuleras, säger han.
Även den andra delen i den nya förordningen berör Linköping. Den innebär att det ska bli tillåtet att bygga små lägenheter, max 35 kvadratmeter, med högre bullergräns. Om ett hus byggs vid en bullrande väg eller järnväg så har det tidigare krävts att lägenheterna byggs rakt igenom huset så att de fått en tyst sida. Därmed har också lägenheterna blivit större.
När kravet på tystnad minskar kan en enrummare byggas ut mot en trafikerad väg. Gränsen höjs från 55 dBA till 60 dBA i medelbullervärde för just dessa små bostäder.
Den här nya förordningen gäller inte Försvarsmakten som äger flygflottilj Malmen. Den styrs av andra regler.