Sedan den 1 februari gäller nya regler för så kallade drönare – mindre obemannade flygfarkoster. Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över marken i okontrollerat luftrum. Men det finns ett viktigt undantag: I närheten av militära flygplatser (och en rad andra utpekade flygplatser) är den maximala tillåtna flyghöjden endast tio meter. Förklaringen till denna regel är enkel: En kollision mellan en drönare och ett flygplan kan få katastrofala följder.
På tisdagen inträffade en allvarlig incident, sydost om Slaka utanför Linköping. Ett skolflygplan av typ Sk 60 var på väg att gå ner för landning på Malmens flygplats när något oväntat plötsligt inträffade. Lasse Jansson, kommunikationschef på Malmen, berättar:
– Piloten fick syn på en drönare som befann sig ovanför planet.
Skolflygplanet, som tillhör flygskolan på Malmen, befann sig på en höjd av cirka 350 meter när observationen gjordes.
– Piloten kontaktade flygledartornet och en polisanmälan gjordes, säger Lasse Jansson.
Flygtrafiken på Malmen stoppades tillfälligt och polisen började leta efter drönarpiloten – dock utan framgång.
– Det säger sig självt att det är livsfarligt att kollidera med en drönare i luften. Det här kunde ha slutat riktigt illa, säger Lasse Jansson, som uppmanar alla som flyger med drönare att sätta sig in i regelverket.
– Det finns bra information på Luftfartsverkets hemsida. Där finns även en drönarkarta där man kan se var det är förbjudet att flyga med drönare högre än tio meter.