Obemannade flygfarkostar tar över

Linköping kallas ofta för flygets huvudstad. Nu aspirerar staden även på att kallas för det obemannade flygets huvudstad.

19 maj 2015 08:08

På tisdagen arrangerades för första gången en konferens om obemannade flygfarkoster i Linköping – UAS Forum. Till konferensen, som arrangören hoppas ska bli årligt återkommande, hade en rad företrädare för industrin och Myndighetssverige lockats.

Att konferensen hamnat i Linköping är knappast en slump. Här finns flera tillverkare av obemannade flygfarkoster – med Saab och Cybaero i spetsen – och det är tydligt att det finns en stor framtidstro. Gunnar Holmberg från Saab förutspår att obemannade flygplan i framtiden kommer att ersätta en stor del av de flygplan som i dag manövreras av piloter i cockpit.

– De blir allt mindre nödvändigt att kräva att piloten är med ombord.

Saab har lett ett sameuropeiskt projekt som syftar till att ta fram en teknik som gör det möjligt för obemannade flygplan att undvika kollisioner i luften. Lyckade provflygningar har nyligen genomförts i Italien.

– Vi utvecklar system som är bättre än piloten.

Saab har redan aviserat att man i framtiden vill utveckla en förarlös version av stridsflygplanet Gripen och företaget har även varit med och utvecklat det obemannade stridsflygplanet Neuron. Flygplanet, som endast ska byggas i ett exemplar, genomförde i februari den hundrade provflygningen i Frankrike. Snart kommer Neuron även att testflygas i svenska Vidsel.

Saab har även utvecklat den förarlösa helikoptern Skeldar – men Gunnar Holmberg antydde att det projektet nu bedrivs på sparlåga. Detta som en följd av att Saab för närvarande fokuserar på Gripenprojektet och på utvecklingen av ett nytt skolflygplan tillsammans med amerikanska Boeing.

– Vi ska ha en partner när det gäller Skeldar, sade han utan avslöja några mer detaljer än så.

Företag inom branschen har under de senaste åren främst varit engagerade i utvecklingsarbete. Men Linköpingsföretaget Cybaero har nu kommit i ett läge där beställningarna börjar droppa in. Ett kinesiskt företag har förbundit sig att beställa sammanlagt 70 obemannade helikoptrar.

– Varje system kostar runt 10 miljoner kronor, så vi pratar om ett kontrakt som är värt 700 miljoner kronor, sade Cybaeros vd, Mikael Hult.

Cybaero, som i dag har 50 anställda, har högt uppställda mål:

– Vi siktar på att ta 30 procent av världsmarknaden.

På onsdagen, mellan klockan 14 och 16, har allmänheten möjlighet att ta del av utställningen under konferensen i Konsert & kongress.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!