Det är Trafikverket som delar ut pengarna i så kallade stadsmiljöavtal som ska gynna cykling, kollektivtrafik och hållbara transportlösningar. Sammanlagt delas 1,5 miljarder kronor ut till 17 av de 27 kommuner och landsting som sökt bidraget.
– Det är roligt att det finns ett så stort intresse för att förbättra kollektiv- och cykeltrafiken i stadsmiljöer. Vi har fått in så många bra ansökningar från hela landet som vi kunnat bevilja stöd till, säger Lennart Kalander på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Linköpings bidrag ska gå till följande fem projekt:
• Gång- och cykelväg Vallastaden–Östra Valla, ca 1,2 km
• Fortsättning etapp 3 cykellänk Hjulsbro (Uvebergsvägen–Rundelsgatan), cirka 2,3 km.
• Gång- och cykelväg mellan cykellänken Ryd och Rydsvägen, 670 meter.
• Gång- och cykelväg Majgatan (Malmslättsvägen–Vallavägen), 570 m
• Kollektivtrafikåtgärder på Brigadgatan och Regementsgatan (två hållplatser byggs, två hållplatser rivs, korsningsåtgärder).
Bidraget ska täcka hälften av kommunens kostnader och åtgärderna ska i Linköpings fall vara utförda år 2021.
Kommunen åtar sig också en rad motprestationer. Linköping ska bland annat anta en rad detaljplaner för nya bostäder, göra en cykelkarta på fyra språk och genomföra kampanjen "Låt bilen stå".
Det finns de som får betydligt större bidrag än Linköping. Vikenförbindelsen i Karlstad, ny bussterminal i Slussen i Stockholm och gång- och cykelvägar till norra Ön i Umeå får över 100 miljoner kronor vardera.