Nu går de till attack mot Arla

Svenska mjölkbönder går på knäna och mjölkindustrin söker efter nya lösningar. Ett nytt initiativ är Glada bonden, en förening som vill gå förbi mejerierna och förhandla direkt med handeln.

14 juli 2015 10:01

Förhoppningen är att mer pengar ska gå direkt till bönderna och intresset för Glada bonden är stort. Corren har träffat Glada bondens ordförande, östgöten Anders Birgersson.

När Glada bonden hade sin första årsstämma i juni fick de upprätta en väntelista för framtida medlemmar. Nu har redan 100 medlemmar investerat i föreningen och det råder medlemsstopp. Behovet av att reformera mjölkindustrins affärsmodell är akut och många bönder vill prova den nya producentföreningens idé. Anders Birgersson är mjölkbonde med gård i Björkeberg utanför Linköping. Han är ordförande i Glada bonden och hoppas på föreningens möjligheter att påverka handeln och mejerierna.

– Vi har träffat Ica tre gånger och dom är positiva. Det här är ett sätt att kunna ta plats vid förhandlingsbordet, säger han.

"Arla inte alls tryggt"

All mathandel och samtliga mejerier påverkar mjölkpriset, precis som världsmarknadspriset gör. Men Anders Birgersson menar att ska en ärlig diskussion föras om rimliga förutsättningar för mjölkbönderna måste Arlas och Ica:s inflytande poängteras. Arla foods har 75 procent av den svenska marknaden och när Ica sätter priser måste de andra livsmedelshandlarna följa prissättningen. Mejerierna och handeln har länge kritiserats för att orsaka det tuffa läget för mjölkbönderna men Anders Birgersson ser annorlunda på saken.

– Det är så lätt att bli martyrer och skylla på andra. Men vi bär också ett ansvar för att det ser ut som det gör. Bönder kan jobba utav bara helvete men vi gillar inte risker. Många ser Arla som tryggheten, men fattar man vad produktionskostnaderna är för mjölk i dag så inser man snabbt att Arla inte alls är tryggt. Så vi bönder måste tänka om när mejerierna inte gör det, säger han.

Peter Borring, LRF:s ordförande i Östergötland, tycker det är positivt att Glada bonden söker nya lösningar. Handeln talar ofta om hur viktiga svenska råvaror är, säger han.

– Glada bonden synar handelns kort, nu är det upp till bevis, säger Peter Borring.

Direkt till handlarna

Arla är ett stort kooperativ där svenska bönder bara är en liten del. Om handeln betalar en krona mer per liter i Sverige delas vinsten av detta ut på samtliga bönder som levererar till Arla. Av den extra kronan går då bara fem öre till svenska bönder, resten går till utlandet.

– Det enklaste hade varit om Arla ändrade på sin betalningsstrategi men bönderna har förhandlat med Arla i tio år utan resultat. Nu vill vi prova att gå direkt till handeln. Nyckeln är att nå ett samarbete med Ica eftersom resten av handeln måste förhålla sig till dom, säger Anders Birgersson.

Idén som Glada bonden tar till förhandlingsbordet är att gå direkt till handlarna med splittleveranserna. Med splittmjölk menas att Konkurrensverket har bestämt att de bönder som levererar till Arla får ta hälften av sin produktion till någon annan, utan att tappa sitt medlemskap i Arla. Den splittmjölken vill Glada bonden sälja direkt till handeln som sedan själva får förhandla med mejerierna om kostnad för homogenisering, pastörisering och paketering. På så sätt hoppas Glada bonden att mer pengar ska gå till mjölkbönderna.

– Vi vet att konsumenterna vill betala en krona mer om det betyder att kronan går till svenska bönder. Utan det så kommer det inte gå att vara mjölkbonde i Sverige länge till, säger han.

Hoppas starta i vår

Glada bonden förhandlar därför om att producera mjölken till Ica:s eget märke. De är inte intresserade av att bygga ett eget varumärke och de hundra medlemmarna kan producera den mängd mjölk som krävs för det, säger Anders Birgersson.

– På lång sikt är inte ICA:s eget märke stort nog, det är bara en liten del av mjölken som säljs i deras butiker och det är en av anledningarna till att vi inte tar in fler medlemmar. Men det är ett sätt att komma igång och sätta press på mejerierna. Sedan får konsumenterna bestämma vad dom vill ha, säger han.

Enligt Anders Birgersson är de problem Ica ser med Glada bondens initiativ rent logistiska och de är rädda för en ökad administrativ börda.

– Men finns det en vilja finns det en lösning. Vi tror att vi ska kunna köra igång till våren 2016, säger han.

Nationell prissättning?

Peter Borring menar att det är en liten marknadsdel som är Ica:s eget märke. Det är därför inte den frälsning som kommer rädda alla mjölkbönder.

– Men det är en del av flera som kan leda till en lösning. Det bästa vore så klart om Arla kunde börja med nationell prissättning men den diskussionen går trögt. Frågan är hur många mjölkbönder vi ska ha ihjäl innan vi ser en förändring, säger han.

Anders Birgersson anser inte att Glada bondens initiativ innebär ytterligare risker för mjölkbönderna.

– Nej, egentligen inte. Vi kan alltid gå tillbaka till hur det var innan. De 40 000 kronorna som medlemmarna investerat i föreningen är pengar vi inte kommer röra förän vi ser bra förutsättningar för Glada bonden, säger han.

Glada Bonden

Är en producentförening för svenska mjölkbönder. I skrivande stund råder medlemsstopp eftersom Glada bonden anser att de måste kunna ta ansvar för sina första hundra medlemmar innan fler kan gå med i föreningen. Intresserade mjölkbönder får skriva upp sig på en väntelista. Ett medlemskap kostar 40 000 kr.

Föreningen hade sin första stämma den 15 juni. Anders Birgersson är ordförande och en av initiativtagarna till Glada bonden. Nyligen bröt sig Glada bonden loss från intresseorganisationen Sveriges mjölkbönder, som var initiativtagana till Glada bonden. Separationen var planerad från båda parter.

Källa: sverigesmjolkbonder.se/ATL

Mjölk

Med splittmjölk menas att hälften av varje mjölkbondes produktion kan tas till ett annat mejeri än det man är medlem i. Konkurrensverket fattade detta beslut för att hantera Arlas dominans på marknaden.

I Sverige finns totalt 4 286 mjölkbönder (April 2015). Det är en minskning med 25 procent sedan 2010. I Östergötland finns det 279 mjölkbönder, varav 64 stycken i Linköping.

Det finns 19 mejeriföretag i Sverige (2014).

Under 2014 drack svenskarna 82,9 liter mjölk per person.

Källa: lrf.se/arla.se

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Olov Planthaber