Bolag ökar busstrafik till flygplatsen

Bolaget Swebus ökar antalet direkta bussturer från Linköping och Norrköping till Arlanda. Från mitten av mars blir det 7–9 bussar per dag åt vardera hållet på sträckan.

ARLANDA 20170103 
En bagagevagn med resväskor utanför ett SAS-flygplan på Stockholm Arlanda Airport
Foto: Christine Olsson / TT / Kod 10430

ARLANDA 20170103 En bagagevagn med resväskor utanför ett SAS-flygplan på Stockholm Arlanda Airport Foto: Christine Olsson / TT / Kod 10430

Foto: Christine Olsson/TT

Linköping/Norrköping2017-01-31 20:15

Redan i dag erbjuder Swebus mellan tre och fem bussar per dag från Linköping, Norrköping, Nyköping till Arlanda utan byte på vägen. Men under de senaste åren har antalet resenärer på sträckan ökat.

– Anledningen till att allt fler vill ta bussen är främst att flygresandet ökar, samtidigt som höga parkeringsavgifter avskräcker många från att köra bil. Därför utökar vi turtätheten till mellan sju och nio direktförbindelser per dag i vardera riktningen, säger Christel Grip, pressansvarig på Swebus.

Av de 115 avgångarna per vecka är det några som är helt nya, men de flesta handlar om att Swebus förlänger befintliga turer till Stockholm så att de också når Arlanda. Av den anledningen kommer samtliga turer att åka in till Cityterminalen för att släppa av passagerare – någon påstigning tillåts dock inte där.

Påverkar inte ett stopp vid Cityterminalen restiden med tanke på det trafikkaos som kan råda i Stockholm?

– Vi har räknat med att det kan ta lite längre tid beroende på vilken tid på dagen man reser, men det handlar inte om så många minuter, säger Christel Grip.

Enligt henne kommer en resa till flygplatsen att ta 3 timmar och 45 minuter från Linköping. Även Nettbuss och SJ erbjuder Linköpingsbor direkta avgångar till Arlanda.

Räcker antalet resenärer till alla?

– Vi agerar främst utifrån våra kunders efterfrågan och tänker inte så mycket på våra konkurrenter. Våra kunder vill inte byta buss på vägen till Arlanda. Vi tror att vi egentligen konkurrerar ut bilen. Folk vill inte betala dyra parkeringsavgifter vilket gynnar det kollektiva resandet och lönar sig både tidsmässigt och miljömässigt, säger Christel Grip.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!