"Läkare" krävde äldre kvinna på 16 000

Dagen efter kontakten med hörselvården på US, fick kvinnan ett samtal. Det var från en läkare som meddelade att hon hade blodpropp i örat och behövde medicin som kostade 16 000. Hon krävdes på omedelbar betalning.

26 februari 2017 16:00

Det här hände häromdagen. Kvinnan som är 90 år blev misstänksam och sa hon ville kontakta sina barn. Något som läkaren, som presenterade sig Mattias Eriksson, fann helt onödigt eftersom "de säkert var på lunch".

– Vi har skickat en taxi som kör dej till Forex. Där kan ta ut pengar, instruerade rösten i telefonen.

Hela situationen var mycket stressande för kvinnan. Utöver beskedet om allvaret i hennes hälsotillstånd så sa "läkaren" att den medicin som behövdes bara fanns i England och skulle nu skickas efter därifrån.

Men först efter att kvinnan betalat 16 000 kronor. Huruvida det skulle genom kontant betalning eller banköverföring är lite oklart. Under samtalet sa "Läkaren" också att kvinnan hade en tid på hörselkliniken dagen efter, och han personligen skulle möta henne vid södra entrén på US.

En taxi dök mycket riktigt upp.

– Hon visste mycket väl att det var något skumt, men hon var rädd för att personen som ringde fanns utanför hennes lägenhet och hon ville bara därifrån, berättar kvinnans son.

"Läkaren" ringde upp kvinnan när hon satt i bilen. Han instruerar henne om hur hon ska göra för att ta ut pengarna och vad hon skulle säga till personalen. Han vill också tala med taxiföraren som ombads hjälpa kvinnan.

Sonen är tacksam över att föraren reagerade på ett sådant sätt att det stärkte mammans beslut att inte gå in Forex.

Kvinnan klarar sig normalt helt själv i sin lägenhet, men händelsen har satt spår. Hennes trygghet är borta, konstaterar sonen. Telefonhändelsen har dessutom satt hela kvinnans familj i gungning. De har många frågor som inte har något svar. Som hur någon kan veta att kvinnan varit i kontakt med just hörselvården? Hur kunde någon ringa till henne på ett alldeles nytt mobilnummer där kvinnans namn inte är registrerat?

I samtalet med kvinnan hann "läkaren" också med få henne att uppge alla sina kortnummer med tillhörande CVC-koder.

– Möjligen blev hon så stressad att hon själv sa vilket mobilnummer hon har, säger kvinnans barnbarn.

Här kunde historien vara slut. Men samtalen fortsätter att komma till kvinnan. Landsnumret visar att samtalet kommer från Storbritannien. I övrigt går de inte att spåra.

Dessvärre är det här inget nytt. Liknande händelser sker, och har skett förut på flera håll i landet. Senast förra året skrev Corren om precis samma förfaringssätt. Googlar man på fenomenet så dyker "läkarna" Mattias Eriksson eller Sven-Åke Karlsson upp. I en lång rad svenska städer försöker de som står bakom namnen lura – företrädesvis äldre damer – att betala tusentals kronor för mediciner som – påstår bedragarna – måste skickas efter.

– Hur kan de här personerna komma åt uppgifter i sjukjournaler, frågar sig kvinnans barnbarn.

Han berättar att mormodern några veckor innan den aktuella händelsen blev uppringd av en – som hon tyckte – mycket trevlig kvinna. I det över timslånga samtalet tillfrågades mormodern bland annat om sina shoppingvanor, var hon brukade handla och liknande.

Han är rätt säker på att man vid det tillfället kartlade hans mormors liv och ekonomi.

– Efter det blev det också en massa strul med hennes fasta telefon. Hon fick hundratals samtal från människor som påstod att de blivit uppringda från hennes nummer.

Familjen har polisanmält händelsen och också varit i kontakt med Region Östergötland.

Mats Persson som är miljö- och säkerhetsansvarig på Region Östergötland känner till liknande händelser och hävdar att man också informerar medarbetare om det här tillvägagångssättet.

– När vi får kännedom om sådant här så uppmanar vi alltid alla att polisanmäla, säger han.

Vid tidigare händelser har Region Östergötland gjort egna undersökningar för att se om kan det röra sig om journalläckor. Men något sådant har man inte hittat, enligt Mats Persson. Inte heller har man sett att någon har tagit sig in utifrån.

– Det är viktigt att anhöriga pratar med sina gamla om att det aldrig går till så att någon ringer upp och kräver pengar för mediciner, säger han.

Mikael Månsson, utredare vid Östgötapolisen, utredde liknande händelser för något år sedan.

– Vi försöker också varna på olika sätt, via media bland annat, säger han.

Mikael Månsson tror inte riktigt på avlyssnade telefoner. Istället, menar han, handlar det här om förslagna människor som i ett längre samtal med en människa luskar ut lite av varje.

När det sedan kommer till skarpt läge sätter de press på den äldre genom att hävda att allt måste gå snabbt. De pratar snabbt och forcerat och sådant stressar de flesta, konstaterar han.

annika.ekstedt@ostgotamedia.se

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Annika Ekstedt