KO stämmer telefonförsäljare

Konsumentombudsmannen (KO) går nu till domstol för att förbjuda företaget Seniortelefoni att ringa upp äldre personer och sedan låtsas erbjuda en pensionärsrabatt på deras ordinarie fasta telefonabonnemang.

Seniortelefoni. Här ligger Seniortelefonis kontor.

Seniortelefoni. Här ligger Seniortelefonis kontor.

Foto: Susanne Hasselqvist

Linköping2017-10-30 19:00

– Vi tycker att det är mycket allvarligt att ett företag agerar så här mot äldre. Det är oseriöst och rent av hänsynslöst. Därför vill vi att patent- och marknadsdomstolen agerar både mot företaget och personen bakom, säger Carolina Andersson, processråd hos KO i en kommentar.

Vi har nyligen berättat om företaget Seniortelefoni, som då hade hela 81 anmälningar hos Konsumentombudsmannen från kunder som känt sig illa behandlade. KO beskriver att företaget Seniortelefoni struntar i om den som sva rar har svårt att höra eller förstå vad som sägs. I sin stämningsansökan till patent- och marknadsdomstolen noterar KO att säljarna informerar ytterst knapphändigt om ångerrätten.

Seniortelefoni skickar sedan ut fakturor för något som de uppringda inte har beställt, enligt KO.

Här är konsumentombudsmannens krav:

- KO anser att Seniortelefoni ringer för att sälja ett helt nytt abonnemang, och vill därför att Patent- och marknadsdomstolen ska kräva att Seniortelefoni måste berätta tydligt och klart att så är fallet.

- KO vill också att domstolen förbjuder företaget att låtsas ringa från konsumenternas ordinarie teleoperatör.

- Dessutom vill KO att domstolen förbjuder företaget att skicka ut fakturor utan giltiga avtal.

- Företaget måste också bli bättre på att ge korrekt och tydlig information om konsumentens ångerrätt, anser KO.

- KO vill att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på 80 000 kronor och att samtliga punkter i stämningen förknippas med vite, för att förhindra att företaget fortsätter på samma vis.

- Av samma skäl anser KO att även personen bakom företaget ska omfattas av förbuden och kraven på tydlighet.

Under ett drygt år har över 80 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot Seniortelefoni. Många har också hört av sig till Telekområdgivarna och berättat om de aggressiva metoderna som företagets säljare använder. Redaktionen kontaktade Seniortelefonis platschef Kalle Fallsvik och lät honom kommentera uppgifterna i vår tidigare artikel.

– Många anmälningar beror på oklarheter med ett annat bolag och deras kundlistor. Vi har hjälpt våra kunder så gott vi har kunnat men av olika skäl har de fått dubbla avtal och ibland har vi gjort fel och det har vi stått för, förklarade Kalle Fallsvik.

Att företaget ringde folk trots att de hade Nix-avtal och alltså inte ska bli uppringda av telefonförsäljare, kallade han för ett misstag.

Stämningen är en av en rad mot ”fulsäljande” företag som riktar in sig på just äldre, beskriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande. I veckan som gick kom domen mot Fastcom, telefonförsäljare som enligt KO också gav sken av att ringa från konsumentens ordinarie teleoperatör. Företag som KO tidigare uppmärksammat är Svenska Telebolaget, Gothia Telecom och 0700.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!