Väg 23/34 mellan Kisa och Linköping trafikeras dagligen av drygt 11 000 transporter.
Här trängs bilar, bussar, långtradare och lantbruksmaskiner på bitvis smala sträckor med många stickvägar och genom skogspartier med mycket vilt.
Om Trafikverket fullföljt planen att bygga mitträcke på riksvägen hade den våldsamma kollisionen aldrig inträffat i fredags eftermiddag.
Om kravet på viltstängsel hade hörsammats skulle krocken med dovhjorten sannolikt inte skett.
Men att skydda sig mot vilt är svårt, säger Torbjörn Arvidson, Trafikverkets projektledare för mötesfri väg Linköping-Kisa.
- Stängsel ger en falsk trygghet. Viltet går igenom ändå. Särskilt vildsvin som har förmåga att böka upp stängslet.
Pengar saknasTrafikverket har i stället valt att satsa på mitträcke och 2+1-väg. Syftet är att minska antalet omkomna och svårt skadade i trafiken, framför allt vid mötesolyckor.
Första etappen mellan Kåparp i Linköping och Skeda udde är klar. Torbjörn Arvidson medger att kritik har riktats mot vägbygget.
- Man tycker det är smalt, dålig sikt och korta omkörningssträckor.
Vilken dialog har ni haft med människor som pendlar här varje dag?
- Vi har inte intervjuat bilister, men vi har haft kontakt med kommuner, räddningstjänst, Östgötatrafiken och så boende utmed sträckan som förmodligen också använder sig av vägen.
Ambitionen är att fortsätta ombyggnaden söderut. Arbetsplaner finns. Men inga pengar. Det gäller dels sträckan Skeda udde-Rimforsa (som innefattar vägavsnittet där fredagens tragiska olycka inträffade), dels Rimforsa-Kisa.
Vägbygget låg tidigare i den nationella planen för trafikåtgärder, men regeringen drog in pengarna och överlät ansvaret till Regionförbundet Östsam.
Brinner inneOch där finns inga pengar förrän tidigast 2014 när den reviderade lönsplanen ska vara klar, säger Stefan Dahlskog, samordnare för infrastruktur och kollektivtrafik.
Sätts inte spaden i jorden före 2016 brinner uppgjorda arbets- och byggplaner inne.