Jam i Linköping hade utförsäljning förra veckan och försattes i veckan i konkurs på grund av bristande lönsamhet. Jam-kedjan har nu gått från elva till fem butiker i landet, mycket beroende på att alltfler handlar via nätet, menar Jerker Antoni, delägare i Jam.
- Folk kommer in till oss, men många tittar sedan på nätet och köper där.
Nätet konkurrerarHan konstaterar att de rena nätbutikerna konkurrerar med lägre priser eftersom de kan hålla nere personalkostnader och inte behöver ha lager och demoexemplar som i en fysisk butik.
Det är ingen idé att vara sur på kunder som tar rådgivning och testar instrument i butiken och sedan handlar på nätet, tycker Jerker Antoni.
- Nej, det går inte att göra någonting åt.
Ännu bättre serviceAtt ta betalt för rådgivning, som bland annat fotobutiker i Danmark har testat, tror han inte på.
- Jag försökte ta betalt för rådgivning när jag jobbade inom databranschen, men folk vill inte betala. Man är snål och tittar på nätet.
Hur ska musikaffärer kunna konkurrera?
- I framtiden tror jag att butikerna måste erbjuda ännu bättre service, kunna laga grejerna snabbt och schysst.
Jerker Antoni nämner en Jam-butik i Stockholm som har fyra bra gitarrbyggare.
- De lagar gitarrer för fulla muggar. Jag tror att vi måste ta mer av eftermarknaden, kunden skickar inte trasiga grejer till nätbutiken i Tyskland.
4sound ensam kvarI och med Jams konkurs är 4sound nu den enda kvarvarande musikaffären i Linköping.
- Jag är inte helt nöjd med det faktiskt. En kund ska känna att det finns ett stort utbud där man kan jämföra priser och få tips och råd, säger Johan Thunqvist, butikschef på 4sound.
Han har definitivt känt av den ökade konkurrensen från näthandeln.
Kommer den sista musikaffären i stan också behöva stänga?
- Nej, vi har ett så starkt fäste här.