HSB har köpt fastigheterna som gränsar till Engelbrektsgatan, Hertig Karlsgatan och Sveagatan. Planen är att riva industribyggnaderna där för att bygga ett 100-tal bostadsrätter i hus på 6–10 våningar. Men det lär dröja några år innan det är dags att sätta spaden i backen.
– 2022 eller 2023 kan det bli om allt går bra. Det här är en jätteattraktiv tomt, en av de sista plättarna man kan komma åt i ett så fint bostadsläge, säger Anders Stjärnberg, vd HSB Östergötland.
För kommunen är fastighetens placering en känslig fråga. Den ligger nämligen inom den korridor som enligt Trafikverket kan komma att påverkas av Ostlänkens dragning.
Hittills har samhällsbyggnadsnämnden sagt nej till alla byggplaner i den zonen, i väntan på att Trafikverkets planer ska klarna och korridoren smalnas av. Nu bryter nämnden mot den principen och säger ja till detaljplaneprövning för HSB.
– Trafikverket har ju dragit ut på tiden väldigt mycket. Nu har vi kommit till en punkt där vi känner att vi måste planera staden utan att ha alla förutsättningar helt fastlagda, säger nämndens ordförande Muharrem Demirok (C).
I beslutet säger nämnden att arbetet med detaljplanen inte påbörjas innan Trafikverket ger besked. Men enligt Demirok kommer en hel del arbete att göras ändå.
– Vi gör allt det grundarbete som kommer att behöva göras, så att det går fort att börja bygga när beskedet kommer, säger han.
Att planarbetet inte startar formellt är av förhandlingstaktiska skäl. Linköpings politiker har inte gett upp hoppet om att få en järnvägstunnel under staden.
– Om vi sätter igång och antar detaljplaner i korridoren kan Trafikverket hålla det emot oss och säga att det är vi som omöjliggjort en tunnel, säger Demirok.
När räknar du med att få besked från Trafikverket?
– Jag kan bara gissa. Men inom en snar framtid.
Samhällsbyggnadens besked kan öppna för fler byggherrar. Bland annat har Botrygg och Stångåstaden projekt i närheten som tidigare avvisats i väntan på att Trafikverkets korridor ska smalnas av.
På tomten där HSB vill bygga ligger i dag två äldre industribyggnader. Stämpelfabriken har redan lämnat den ena och flyttat till nya lokaler i Mjärdevi.
I den andra fanns i många år Bilglas i Linköping. Firman är nyligen uppköpt av Ryds Bilglas. Företaget diskuterar nu med HSB om hur länge de kan vara kvar i lokalerna samtidigt som de planerar för en kommande flytt.