Folk från hela landet kunde under flera månader nominera och sedan rösta fram de profiler och influencers man gillade mest till Iconfest, Influencer Convention Festival. På galan i Stockholm delades det på fredagskvällen ut priser inom 20 olika kategorier. Bland vinnarna fanns det två Linköpingsbor. Utmärkelsen Årets Instagram gick till Amanda Edmundsson, medan Theodor Haraldsson blev Årets stjärnskott.
– Det är verkligen kul, men jag måste säga att jag var jättechockad på galan i går. Jag trodde aldrig att jag skulle vinna, konkurrensen var stor, säger Amanda Edmundsson, som till vardags går i nian på Berzeliusskolan.
Varför har just du vunnit årets Instagram?– Mina bilder handlar om min vardag och jag vågar stå för mig själv. Det gillar man. Jag står för det som jag tänker och tycker om, för det som jag vill göra och försöker inte anpassa mig till det som andra tycker, säger Amanda Edmundsson.
Har alla dina 232 000 Instagram-följare röstat på dig?– Hahaha, nej. Alla kunde rösta på vem som helst av de nominerade, men eftersom jag vann visar det att mina följare har engagerat sig och varit lojala.
Amanda Edmundsson finns också på Snapchat, men hon är störst på appen Musical.ly. Där utgår man från ett bibliotek med musikvideos som man dansar och mimar till, medan man filmar med mobilen. Hennes följare är barn och ungdomar mellan nio och sexton år.
Iconfest är grundat och arrangeras av Tourn Media AB, agentbyrån som parar ihop influensers och företag, Starberger Group och Stockholmsmässan. Enligt dem är Iconfest en plats att interagera med influencers, företag och varumärken, och därför fick allmänheten möjligheten att rösta och engagera sig.