Förorten Sturefors består av drygt 2 500 invånare och växer i takt med att allt fler hus byggs. Prognosen är att ytterligare 1 000 personer kommer bo i Sturefors år 2020.
– Det är en kraftig ökning för en ort som Sturefors, säger Per Larsson (KD), oppositionsråd.
I dagsläget är det många boende som tar bilen in och Brokindsleden blir snabbt full i rusningstrafik. Nu är det på tiden att pendlingsmöjligheterna förbättras, enligt KD som i en motion till regionfullmäktige föreslår att stationen i Sturefors öppnas på nytt.
Tåget blir ingen konkurrent till busstrafiken, enligt Per Larsson eftersom de får fler resenärer i nya området Harvestad.
Det är Kalmar länstrafik som ansvarar för tågtrafiken och tågoperatören har signalerat att de är beredda att stanna tåget, enligt Per Larsson.
– Ett stopp i Sturefors sinkar inte trafiken söderut. Även Linköpings kommun har stöttat förslag liksom Trafikverket som är beredda att fräscha upp vid hållplatsen. För regionen innebär det inte några stora kostnader eftersom det är Trafikverket som fixar infrastrukturen kring hållplatsen, säger Per Larsson.
En upprustning av Stångådalsbanan var en av KD:s stora valfrågor men det är först nu som de gör en motion av förslaget. Partiet anser att det är ett steg i rätt riktning för att utveckla Östergötland.
– Vi har som befolkningsföreträdare uppgift att se till befolknings behov av kollektivtrafik och en sådan växande ort som Sturefors ser vi har ett ökat behov av kollektivtrafik till Linköping, säger Per Larsson.
KD vill även underlätta arbetspendling för boende i Kisa, Rimforsa och Vimmerby genom att utöka tåget med en avgång på morgonen till Linköping samt en gång på eftermiddagen. Partikollegan Lena Käcker Johansson bor själv i Rimforsa och pendlar ofta till Linköping med tåg.
– Ibland är det problem med tåget men det blir mer och mer stabilt. Det är många gånger åtgärder som har gjorts som man inte har talat så högt om. Om man gör förbättringar på banan så skulle man kunna korta restiden, tåget skulle kunna gå lite fortare, säger hon.
Uppdraget att utreda frågan om Stångåsalsbanan är riktad mot trafik- och samhällsplaneringsnämnden inför regionfullmäktige i Linköping 13 februari.