Här är den hemliga lasten

På måndagen lastades det ryska transportflygplanet med delar till Saab och Boeings skolflygplan T-X. Det uppger P4 Östergötland. Saab vägrar dock att kommentera uppgiften.

13 juni 2016 15:40

På söndagseftermiddagen landade ett stort, rysktillverkat transportflygplan av typ IljusinIL-76 på Norrköping flygplats. Från flygplatsledningens sida ville man inte uppge vilken typ av last som flygplanet skulle hämta och transportera till okänd destination.

På måndagen uppgav P4 Östergötland att det som skulle lastas på det ryska jätteplanet var den första prototypen av skolflygplanet T-X, som Saab och den amerikanska flygtillverkaren Boeing utvecklar gemensamt för det amerikanska flygvapnets behov. Att det skulle röra sig om ett komplett flygplan var dock knappast troligt eftersom Saab endast tillverkar delar av planet.

Delar av plan?

På bilder som togs vid flygplatsen under måndagen går det att se att ett större, väl emballerat föremål lastades ombord på jätteplanet. Att det skulle röra sig om delar av en flygplanskropp föreföll inte otroligt. Några tvärsäkra slutsatser var dock svåra att dra på grundval av bilderna.

Delar av skolflygplanet har tillverkats på Saabs fabrik i Tannefors och det färdiga flygplanet ska slutmonteras på någon av Boeings anläggningar i USA.

Säkerhetsskäl

När Corren kontaktar Saabs presschef Sebastian Carlsson är han fåordig:

– Vi genomför dagligdags transporter. Av säkerhetsskäl kommenterar vi aldrig vad vi transporterar. Jag kommer inte ens kolla upp om det här är rätt eller fel. Vi har produktion på ett tiotal orter runt om i Sverige och det sker leveranser hela tiden.

Förekommer det att Saab använder ryskbyggda transportflygplan?

– Vi kommenterar aldrig något om transporter.

Konkurrensskäl

Saabs vd Håkan Buskhe hyser stora förhoppningar om att Saab och Boeing ska vinna upphandlingen i USA. I ett första skede förväntas det amerikanska flygvapnet beställa 350 flygplan. Men Saab och Boeing är inte de enda flygplanstillverkare som konkurrerar om jättekontraktet, bland andra Lockheed Martin och Northrop Grumman tävlar om ordern.

– Vi måste göra något unikt. Vi bygger inte bara ett flygplan, vi bygger ett system och jag tror att vi kommer att vinna upphandlingen, sade Håkan Buskhe i en intervju i februari i år.

Saab och Boeing har av konkurrensskäl varit förtegna om vilket utseende och vilken prestanda det nya flygplanet ska få. Hittills har endast en bild på flygplanets nosparti läckt ut.

– Det är en del av vår strategi att ligga lågt med kommentarer kring projektet, säger Sebastian Carlsson.

Det amerikanska flygvapnet förväntas ta ett beslut i flygplansfrågan 2017.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Fredrik Quist