Färdtjänstförare oroliga för smittan

Det är hög smittorisk och stor oro bland både förare och passagerare inom färdtjänsten. Det säger färdtjänstföraren Olle Rosén.

Enligt Olle Rosén är oron bland både personal och passagerare stor. Han möts dagligen av många frågor från kunderna – som han inte vet hur han ska svara på.

Enligt Olle Rosén är oron bland både personal och passagerare stor. Han möts dagligen av många frågor från kunderna – som han inte vet hur han ska svara på.

Foto: Montage/privat

Linköping2020-03-19 06:15

Olle Rosén arbetar som färdtjänstförare på Taxibil i Östergötland och skjutsar männsikor till skola, dagcenter och sjukhus. Många av passagerarna är äldre eller ingår på något annat sätt i det som Folkhälsomyndigheten klassar som en riskgrupp.

– Det finns en stor spridningsrisk både för oss och passagerarna. Vi har en hel del fysisk kontakt med våra passagerare, när vi hjälper dem ombord och tar betalt till exempel, säger han. 

Enligt Olle är oron bland både personal och passagerare stor. Han möts dagligen av många frågor från kunderna – som han inte vet hur han ska svara på. Enligt honom har personalen inte fått några instruktioner hur de ska bete sig – förutom att de ska hålla sig hemma om de är förkylda och att tvätta händerna noga.

– Vi har en toalett på totalt 150 förare. Nu är tvålen slut.

Sedan coronaviruset bröt ut har färdtjänstresorna minskat rejält. Förmodligen beror det på en blandning av passagerare som är sjuka och kunder som är oroliga för att smittas.

– Från imorgon kommer vi att behöva ställa en del bilar och permittera anställda. Hur många kan jag inte gå in på, säger Emir Sobo, vd på Taxibil i Östergötland.

Företaget har haft svårt att få tag i handsprit till sina förare.

– Vi fick hundra flaskor, men de gick åt på nolltid. Varken Östgötatrafiken eller regionen kan hjälpa oss med att få fram fler. 

Men att det skulle vara slut på tvål håller han inte med om.

– Nej, det har jag inte hört något om. På kontoret i Linköping har vi två toaletter för knappt hundra förare, som självklart inte arbetar samtidigt.

Emir Sobo tycker att företaget har informerat förarna. Han beskriver situationen som besvärlig, men menar att det inte går att ställa in verksamheten hur som helst. 

– Vi fyller en viktig samhällsfunktion när vi erbjuder skjuts för en ofta utsatt grupp i samhället. 

Även bland förarna på Vikbolands taxi finns en viss oro, säger vd Niclas Aronsson.

– Som förare är du väldigt utsatt. Det är ett besvärligt läge. 

På företaget har man nu som rutin att fråga alla passagerare om de är friska innan de får åka med, och i fordonen sitter lappar som påminner passagerarna om att vara hemma om de är sjuka. 

– Men självklart ger det inget 100 procentigt skydd. 

Niclas Aronsson framhäver problematiken med en så blandad kundkrets. 

– Vi växlar mellan att köra skolbarn till äldre över 70. Den kombinationen är inte bra. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!